שאלה- האם יאמר קדיש על הוריו, לאחר שנים עשר חדש?
תשובה- כן. שמצוה לומר קדיש, אחר לימוד תורה, לעליית נשמת הוריו, כל ימיו, אף לאחר שנים עשר חדש, להעלותם ממדרגה למדרגה בגן עדן.
מקורות: כ"כ בספר פלא יועץ (ערך כיבוד הורים) וז"ל, יאמר קדישים ויתפלל עבור מנוחת אביו ואמו. ולא יעשה כן בשנים עשר חדש ואחר כך ינוח ויעמוד לגורלו, ולמחש בעי, ומה גם שאמירת קדישים אינו כדי להציל מעונש בלבד, אלא גם כן גורם עלוי לנפש המת. הנה כי כן ראוי לבן שכל ימי חייו לא יגרע אפלו יום אחד מלומר קדיש וליתן צדקה עבור נפש הוריו. ומה טוב שיהא שגור בפיו לומר מדי יום יום: יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלוקי אבותינו שתקבל ברחמים וברצון כל מעשה הטוב אשר אני עושה בין במחשבה בין בדבור בין במעשה ויהיה הכל לזכות ולמנוחת ולעלוי נפש רוח ונשמה של אבי ואמי וחמי וחמותי. יהי רצון שתהא נפשו צרורה בצרור החיים. ע"כ. וכ"כ בספר כף החיים (סי' נה ס"ק כה) "וזה ההפסק הוא דוקא מקדיש בתרא שהוא נאמר על נשמת המת או אפילו בשאר קדישים של נוסח התפלה במקום שנהגו לאומרם על נשמת המתים בתוך י״ב חודש, אבל שאר קדישים שאומרים אחר לימוד תורה שבע"פ או קדיש שאומרים אחר תהלים זה אין צריך להפסיק מהם כיון שאינם מיוחדים לאומרם דוקא על נשמת המת בתוך י״ב חודש אלא אומרים אותם בכל זמן ועל כן אין צריך להפסיק מהם. ע"כ.
ומעין זה כתב בספר בן איש חי (שנה א' פרשת ויחי סע' יד) וכל זה הוא לפסוק מן הקדישים שאומרים היתומים הן קדיש בתרא הנזכר הן שאר קדישים, אבל קדיש שאחר הלימוד שאומר 'כל אדם' גם הם יאמרו. ע"כ. (הדיוק מהמילים 'כל אדם', דמסתבר שמדבר על קדיש שאומרים גם לאחר שנה ראשונה).
וכן משמעות הדברים בשו"ת רב פעלים (חלק ג יו"ד סי' לב): קדיש שאומרים אחר לימוד מקרא ותהלים ואחר לימוד המשנה וגמרא ומאמרי רז"ל לא יבטל אלא יאמרם, כי קדישים אלו 'גם שאר בני אדם אומרים אותם'. ע"כ. משמע ששאר בני אדם שאינם אבלים אומרים גם לאחר שנה קדישים אלו.
וכ"כ בספר חזון עובדיה (אבילות חלק א עמ' שלח הל' ג) גם לאחר תום השנה מצוה רבה לומר קדיש 'יהא שלמא' אחר לימוד תורה שבכתב וקדיש 'על ישראל' אחר תורה שבעל פה, על הוריהם, להעלותם ממדרגה למדרגה בגן עדן. ואף המתים יחזרו ויתפללו על החיים לפדותם מכל צרה ולזכות לכל הטובה שחלק ה' ליראיו. ע"כ.
ובענין מעלת הקדיש כתב בשו"ת רב פעלים (חלק ג יו"ד סי' לב) "בשער הכוונות בסוד קדיש בתרא כתב: אין הטעם כפי מה שחושבין המון העם שמועיל להציל נפש המת מדינא של גיהנם לבד, כי הנה יש תועלת אחרת והיא להכניסו לגן עדן ולהעלותו ממדרגה למדרגה. עכ"ל. הרי עשה רבינו ז"ל בזה שתי חלוקות אחת להכניסו לגן עדן והב' להעלותו ממדרגה למדרגה". ע"כ.