שאלה- האם יש בזה מעלה, לשכור אדם שיאמר קדיש על נפטר שאין מי שיאמרו עליו קדיש?
תשובה- כן. וטוב שיאמר בקשה מסוימת, בסוף כל יום, כמבאור בביאור.
מקורות: בענין הנפטר בלא זרע ששוכרים אחד שיאמר בעבורו קדיש, כ"כ בספר בן איש חי (פרשת ויחי סע' טו) נשאלתי בסה"ק רב פעלים (חלק ד או"ח סי' ז) אי מהני בכה"ג, וכתבתי שם כי כן מצאתי כתוב שהובא בבית יוסף בסוף חלק יו"ד (סי' תג ד"ה תניא), משמע שהיה להם מנהג קדמון לשכור אדם לומר קדיש בשביל נפש הנפטר, וכן מוכח נמי מתשובת מהריק"ו ז"ל (שורש מד). ע"כ.
והוסיף שם שיאמר בקשה מיוחדת בכל יום, וז"ל (שם ברב פעלים) "האומר קדיש בעד מתים זרים ממנו, יאמר כל יום בסוף היום בקשה זו "יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלוקי אבותינו שתחוס ותחמול ותרחם ברוב רחמיך וחסדיך על נפש רוח ונשמה של פלוני בן פלוני, ולמען הקדישים שאמרתי היום הזה תבטל כל המקטרגים והמשטינים ויעמדו מליצי יושר להמליץ טוב על נפשו רוחו ונשמתו. ותלוה אליהם השלום וישבו במנוחת שלום השקט ובטח ותיגבר על מדת הדין ויתמתקו הגבורות הקשות על ידי פלא העליון שהוא חסדים גדולים ורחמים גמורים. יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי". עכ"ל.
תשובה- כן. וטוב שיאמר בקשה מסוימת, בסוף כל יום, כמבאור בביאור.
מקורות: בענין הנפטר בלא זרע ששוכרים אחד שיאמר בעבורו קדיש, כ"כ בספר בן איש חי (פרשת ויחי סע' טו) נשאלתי בסה"ק רב פעלים (חלק ד או"ח סי' ז) אי מהני בכה"ג, וכתבתי שם כי כן מצאתי כתוב שהובא בבית יוסף בסוף חלק יו"ד (סי' תג ד"ה תניא), משמע שהיה להם מנהג קדמון לשכור אדם לומר קדיש בשביל נפש הנפטר, וכן מוכח נמי מתשובת מהריק"ו ז"ל (שורש מד). ע"כ.
והוסיף שם שיאמר בקשה מיוחדת בכל יום, וז"ל (שם ברב פעלים) "האומר קדיש בעד מתים זרים ממנו, יאמר כל יום בסוף היום בקשה זו "יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלוקי אבותינו שתחוס ותחמול ותרחם ברוב רחמיך וחסדיך על נפש רוח ונשמה של פלוני בן פלוני, ולמען הקדישים שאמרתי היום הזה תבטל כל המקטרגים והמשטינים ויעמדו מליצי יושר להמליץ טוב על נפשו רוחו ונשמתו. ותלוה אליהם השלום וישבו במנוחת שלום השקט ובטח ותיגבר על מדת הדין ויתמתקו הגבורות הקשות על ידי פלא העליון שהוא חסדים גדולים ורחמים גמורים. יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי". עכ"ל.