שאלה- האם מותר לקפל את הטלית והתפילין כשאומרים עלינו לשבח וכן בשעה שעונים קדיש?
תשובה- בעלינו לשבח ובקדיש מותר, ובשעת עניית אמן יהא שמיה רבה, ראוי שלא להתעסק בכך.
מקורות: כתוב בשו"ע (סימן קפג סעיף יב) אסור לברך (ברכת המזון) והוא עוסק במלאכתו. וכתב המשנה ברורה (שם) "היינו כל הברכות" ובשע"צ כתב, אפילו אותם שהם מדרבנן, כן מוכח בירושלמי. ע"כ.
וכ"כ בשו"ע (סימן קצג סעיף ג) "אסור לעשות מלאכה בעודו מברך". וכתב שם הביאור הלכה בשם הט"ז דה"ה כשעוסק באיזה מצוה לא יעסוק אז בדבר אחר. ומ"מ בדיעבד כשבירך כשהיה עסוק יצא דלא גרע משיכור. ע"כ. והסביר המגן אברהם (שם ס"ק ב) דאל"כ גם הפועלים ה"ל לברך ולעשות מלאכה אלא ע"כ דמוטב לדלג בברכה מלעשות מלאכה בעודו מברך ונראה לי דאפילו תשמיש קל אסור לעשות. ע"כ. וכתב המשנה ברורה (סימן כה ס"ק נו) ואנשים שנוהגין לקפל הטלית ותפלין ולהניחן בתיקן בעת אמירת קדיש לא יפה הן עושין דמאוד יש לכוין בעניית איש"ר. בודאי לא גרע משאר ברכות דרבנן דאסור לעשות אפילו תשמיש קל בשעה שהוא מברך. ע"כ.
וכתב הילקו"י (סימן כד סעיף יב) מעיקר הדין מותר לקפל את הטלית באמצע שאומר עלינו לשבח, או בעת שאומרים קדיש, ובלבד שנותן לבו לענות אמן ויהא שמיה רבא. ומכל מקום כל שיכול להמתין ואינו ממהר לצאת מבית הכנסת, ראוי ונכון שלא לקפל הטלית בעת שאומרים קדיש, ועונים יהא שמיה רבא. ע"כ.
וכתב שם בביאור, דהאחרונים דייקו שדוקא בעניית אמן יהא שמיה רבה אסור, אבל בשאר הקדיש שרי. ואמנם דעת מרן אאמו"ר שליט"א דבברכות דרבנן מעיקר הדין אפשר להתעסק, כל שנותן לבו לענות אמן ויהא שמיה רבא. ומכל מקום היכא דאפשר להמתין ראוי להמנע מזה. וראה בילקוט יוסף על הלכות השכמת הבוקר, סימן ו', מה שכתב בזה בדין אשר יצר (הערה ח).
ונראה מה דס"ל למרן זצ"ל דבברכות דרבנן מותר להתעסק, ממה שבשו"ע לא הזכיר דין זה אלא בברכת המזון ולא בשאר ברכות, וזה דלא כהמשנ"ב הנ"ל (בסימן קפג סעיף יב). ומ"מ מאחר ויש בזה מחלוקת ומאחר שלכל הדיעות, עדיף שלא להתעסק בכולם בשעת עשיית מצוה, דבודאי יש בזה הנהגה נכונה לא להתעסק בדברים אחרים בשעה שמברך או עונה אמן.
ובבן איש חי (פר' חיי שרה הל' י) כתב, דאין לחלוץ התפלין אלא עד אחר עלינו לשבח ועל כן נקוה לך. ע"כ. ואין ראיה לנידו"ד מכיון שיתכן שס"ל מעיקר הדין דאין לחלוץ תפלין לפני סיום כל התפילה ולא נחת לענין התעסקות בדברים אחרים בשעת אמירת עלינו לשבח. ופשוט.
לסיכום- בזמן אמירת עלינו לשבח מותר לקפל את התפלין, שאף המשנה ברורה לא העיר אלא על המקפלים בזמן אמירת קדיש, ובזמן שמברך ברכות אפילו מדרבנן ראוי לא יתעסק בכלום וכן בזמן אמירת קדיש ובפרט בשעה שעונה 'יהא שמיה רבא מבורך', ומ"מ המיקל בזה יש לו על מה שיסמוך, כל שמכוין לענות אמן.