שאלה- האם גר מברך שלא עשני גוי?
תשובה- לא יברך. ויכול לברך בלי שם ומלכות.
מקורות: כתב הרמ"א (סימן מו סעיף ד) "ואפילו גר יכול לברך כן (ברוך שעשני גר) אבל לא יאמר שלא עשני גוי, שהרי היה גוי מתחלה" והוא מאבודרהם. וביאר בדרכי משה (סימן מו ס"ק ג) דגר יכול לברך שעשני גר דזה נמי מיקרי עשייה כמו שנאמר (בראשית יב, ה) "ואת הנפש אשר עשו בחרן". וכ"כ במגן אברהם ובט"ז שיאמר 'ברוך שעשני גר'. ובשכנה''ג כתב שיברך 'שהכניסני תחת כנפי השכינה'. ושל''ה והב''ח ופר''ח פסקו שאין לברך ברכה זו כלל, מכיון שתלוי בבחירתו. ובתשובת מטה יוסף (ח''ב סי' ח) וכן ביד אהרן העלה להלכה דגר יוכל לברך 'שלא עשני גוי' דהכוונה שלא עשני שאשאר גוי. וכתב הברכי יוסף (סימן מו אות ט) "כיון דמצינו גדול מרבוותא קמאי, הרמ"ה, שכתב דלא יברך ברכה זו, ומייתו לה הרב א"ח (אות ח) ומהר"ד אבודרהם (עמוד מט), וגם מרן ז"ל, נראה דמסכים עמהם. וגם הרב ב"ח והרב של"ה הביאו הרב מ"א והפר"ח ומהר"י הלוי שהביא בספר יד אהרן, הסכימו לזה. וכן נראה דעת מהריק"ש בהגהותיו, הכי נקיטינן". ע"כ. וכ"כ בכף החיים (סימן מו ס"ק לו) דקיימא לן סב"ל "יברך שלא עשני גוי בלא שם ומלכות". וכ"כ בילקוט יוסף (סימן מו סעיף כא) "גר צדק אינו מברך ''שלא עשני גוי''. ואם ירצה יברך בלא שם ומלכות" עכ"ל. וכ"כ שו"ת אור לציון (חלק ב פרק ד) "גר אינו מברך ברכת שלא עשני גוי, וכן לא יברך ברוך שעשני יהודי".
תשובה- לא יברך. ויכול לברך בלי שם ומלכות.
מקורות: כתב הרמ"א (סימן מו סעיף ד) "ואפילו גר יכול לברך כן (ברוך שעשני גר) אבל לא יאמר שלא עשני גוי, שהרי היה גוי מתחלה" והוא מאבודרהם. וביאר בדרכי משה (סימן מו ס"ק ג) דגר יכול לברך שעשני גר דזה נמי מיקרי עשייה כמו שנאמר (בראשית יב, ה) "ואת הנפש אשר עשו בחרן". וכ"כ במגן אברהם ובט"ז שיאמר 'ברוך שעשני גר'. ובשכנה''ג כתב שיברך 'שהכניסני תחת כנפי השכינה'. ושל''ה והב''ח ופר''ח פסקו שאין לברך ברכה זו כלל, מכיון שתלוי בבחירתו. ובתשובת מטה יוסף (ח''ב סי' ח) וכן ביד אהרן העלה להלכה דגר יוכל לברך 'שלא עשני גוי' דהכוונה שלא עשני שאשאר גוי. וכתב הברכי יוסף (סימן מו אות ט) "כיון דמצינו גדול מרבוותא קמאי, הרמ"ה, שכתב דלא יברך ברכה זו, ומייתו לה הרב א"ח (אות ח) ומהר"ד אבודרהם (עמוד מט), וגם מרן ז"ל, נראה דמסכים עמהם. וגם הרב ב"ח והרב של"ה הביאו הרב מ"א והפר"ח ומהר"י הלוי שהביא בספר יד אהרן, הסכימו לזה. וכן נראה דעת מהריק"ש בהגהותיו, הכי נקיטינן". ע"כ. וכ"כ בכף החיים (סימן מו ס"ק לו) דקיימא לן סב"ל "יברך שלא עשני גוי בלא שם ומלכות". וכ"כ בילקוט יוסף (סימן מו סעיף כא) "גר צדק אינו מברך ''שלא עשני גוי''. ואם ירצה יברך בלא שם ומלכות" עכ"ל. וכ"כ שו"ת אור לציון (חלק ב פרק ד) "גר אינו מברך ברכת שלא עשני גוי, וכן לא יברך ברוך שעשני יהודי".