שאלה- לא ישן כל הלילה, האם כשאומר ברכות השחר צריך לומר 'מודה אני' ו'אלוקי נשמה וכו''?
תשובה- 'מודה אני' לא צריך לומר, ו'אלקי נשמה וכו'' צריך לומר.
מקורות: 'אלהי נשמה וכו" צריך לומר שמנהג בני ספרד שמברכים ברכות השחר אף על פי שלא התחייב בהם. ואף שכתב בשו"ע (סימן מו סעיף ח) "כל הברכות האלו אם לא נתחייב באחת מהן, אומר אותה ברכה בלא הזכרת השם". מכל מקום מנהגנו כפי שכתב שם הרמ"א "הגה: ויש אומרים דאפילו לא נתחייב בהן מברך אותן, דאין הברכה דוקא על עצמו אלא מברכין שהקב"ה ברא צרכי העולם. וכן המנהג, ואין לשנות". ע"כ. כמ"ש בכה"ח בסימן (מו אות מט) שמנהג בני ספרד כהאריז"ל שמברכים על מנהגו של עולם, שאף על פי שלא התחייב מברך כל ברכות השחר. ע"כ. וכן מבואר בשו"ת אור לציון (חלק ב פרק ד הל' ז) דמנהג בני ספרד כדברי האריז"ל שהובא בשער הכוונות (דף א' ע"ג, ובדרוש א' מדרושי הלילה דף נ"ח ע"א) "אפילו לא ישן כלל, מברך ברכות השחר כולן, מלבד ברכת התורה שאינו מברך אא"כ ישן". וכ"כ בקי' ילקו"י (סי' מו סע' ט) "הניעור כל הלילה מברך כל ברכות השחר, מלבד ברכת ''על נטילת ידים'', ו''אשר יצר''. ע"כ. נמצא שיש לומר 'אלקי נשמה' כמו שאר ברכות השחר גם כשהיה ניעור כל הלילה.
ומנהג בני אשכנז כפי שכתב המשנה ברורה (סימן מו ס"ק כד) בספר אליהו רבא שכתב דברכת אלהי נשמה וברכת המעביר שינה אין לברך אם היה ניעור כל הלילה ובפמ"ג ובשערי תשובה השאירו דבריו בצ"ע ומסיק בשע"ת דיראה לשמוע אלו השתי הברכות מאחר ויכוין לצאת. ע"כ. ונראה שכך הכריע המשנה ברורה שישמע מאחר, אך מנהג בני ספרד שגם ברכות אלו מברך בעצמו אף שלא ישן כל הלילה.
'מודה אני' לא צריך לומר מכיון שלא שייך לומר "מודה אני לפניך שהחזרת נשמתי", שהרי לא ישן ולכן אין צורך להודות על חזרת הנשמה.