שאלה- מה הדין ספר תורה, שכתב שם השם שלא כסדרו, כגון שכתב 'אלדים' ולאחר מכן הוסיף את 'היוד' שבאות ה'?
תשובה- כשר. בין בשם הויה בין בשאר שמות, ולכתחלה צריך לכתוב שם השם בספר תורה כסדרו.
מקורות: בספר קול יעקב (סי' רעו ס"ק עא) הזכיר מחלוקת אחרונים אם בעינן כתיבה כסדרן בספר תורה, ויש פוסלים אף בדיעבד ויש מקלים. ולמעשה פסק שם כדברי קסת הסופר (סי' יוד אות יג) דלכתחלה צריך לכתוב השם כסדרו אבל בדיעבד כגון שאירע קלקול באות הראשון שצריך לכתוב אות אחר במקומו יש להתיר וכן נוהגין בבגדאד, הן בשם הויה והן בשאר שמות שקולפין אותו האות לבדו וכותבין אותו מחדש לשם קדושתו. וכן העלה בשו"ת יביע אומר (חלק ג יו"ד סי' יד) וכ"כ בקי' ילקו"י (סי' לב סע' ס) וכ"ה בשארית יוסף (א' עמוד תלא).
ואף שבנידון דידן לא רק שלא כתב את השם כסדרו אלא גם את האות לא כתב כסדרו, נראה שבדיעבד אין זה מעכב, מאחר ופסקינן שכתיבה כסדרה בס"ת אינה לעיכובא, ממילא יש ללמוד שהסברא היא, שהעיקר שלבסוף יראה שכתוב שם השם כדבעי בדרך כתיבה, ואכן בכתיבת האות שלא כסדרו, שם השם נראה לבסוף כדבעי, וכשר בדיעבד.