שאלה- האם יהיה מותר להרהר ולזמזם בזמירות שבת ובשאר שירי קודש בבית הכיסא?
תשובה- מותר.
כל שלא מוציא מילים בפיו וכן לא חושב על מילים שיש בהם קדושה.
מקורות: כתב הרמב"ם (דעות ה, ו) לא ידבר כשהוא נפנה אפילו לצורך גדול. וכתב בשערי תשובה (סימן ג ס"ק ב) אפשר דהרמב"ם דוקא בשעה שהוא נפנה ממש קאמר דאפילו לצורך גדול אסור. וכ"כ הרמ"א (סימן ג סעיף ב) "לא ידבר שם". הרי שדוקא דיבור של חול אסור, הא הרהור שרי. וכיון שהרהור בזמירות שבת הוא מחשבה של חול, מותר.
אך אם מהרהר גם במילים שיש בהם פסוקים, אסור כמבואר בש"ע שולחן (סימן פה סעיף ב) "להרהר בדברי תורה , אסור בבית הכסא". וכתב המגן אברהם (שם ס"ק א) ולכן יחשוב שם חשבונותיו שלא יבא לידי הרהור (ספר חסידים). וכתב בשערי תשובה (שם ס"ק א) כתב בשאילת יעב"ץ (סימן י) שאסור לעיין בבית הכסא במשקלי השמות והפעלים של לשון הקודש שאין דרך להגיע לידיעה רק על פי הכתובים ויבא להרהר במקרא. ובברכי יוסף למד מזה שאסור לסדר שם כתב מליצה בלשון תלמוד דודאי יבא להרהר קצת בסוגית התלמוד. ע"כ. הרי שאין לחשוב בענין פסוקים.
וכתב במשנה ברורה (סימן פה ס"ק ה) מותר להתבונן בבית הכסא בגודל שפלותו ושבסופו יחזור כולו להיות עפר רימה ותולעה ואין נאה לו הגאוה. ע"כ. הרי שדבר הגורם ליראת שמים מותר. אבל לחשוב על דברי תורה אסור, ולכן אם רק לזמזם את מנגינות הזמירות מבלי לחשוב על פסוקי קודש, מותר.