שלום לרב.
בירכתי ברכת מעין שלוש ושכחתי להזכיר פרות העץ ואכלתי שיעור של ענבים.וגם מזונות כשיעור. והזכרתי רק מזונות.
האם יצאתי ידי חובה או לחזור ולברך שוב
תודה לרב
שלום וברכה
זה לשון הילקוט יוסף בסימן רח סעיף כג
כג- אם אכל עוגה כשיעור, וגם שתה רביעית יין, ובירך על המחיה, ושכח לכלול על הגפן בברכה מעין שלש, יש אומרים שאינו צריך לחזור ולברך על הגפן, שהרי בלאו הכי הטועה ומברך על המחיה במקום על הגפן יצא ידי חובה. ולדעת מרן החיד''א צריך לחזור ולברך על הגפן ברכה בפני עצמה, ואינו יוצא ידי חובה בברכת על המחיה, שהרי נתכוין בברכה זו על העוגה בלבד. ואף על פי שברכה אחרונה אינה צריכה כוונה, ומטעם זה האוכל אורז ושותה מים ובירך נפשות כדי לפטור את המים בלבד, אינו חוזר לברך נפשות על האורז, זה דוקא כשהברכה שווה, אבל בשני סוגי ברכות, כמו על המחיה ועל העץ, גם ברכה אחרונה צריכה כוונה. [ילקו''י הל' ברכות עמו' תצו, ובמהדו' תשס''ד גם בעמו' תשנ, שאר''י ח''ג עמוד תצו].
לכן למעשה נראה שיש לעשות כדעת הרב חיד"א ולברך כיון שלא היתה לך כוונה לצאת ידי חובת הפירות.
אברהם מלמד
בירכתי ברכת מעין שלוש ושכחתי להזכיר פרות העץ ואכלתי שיעור של ענבים.וגם מזונות כשיעור. והזכרתי רק מזונות.
האם יצאתי ידי חובה או לחזור ולברך שוב
תודה לרב
שלום וברכה
זה לשון הילקוט יוסף בסימן רח סעיף כג
כג- אם אכל עוגה כשיעור, וגם שתה רביעית יין, ובירך על המחיה, ושכח לכלול על הגפן בברכה מעין שלש, יש אומרים שאינו צריך לחזור ולברך על הגפן, שהרי בלאו הכי הטועה ומברך על המחיה במקום על הגפן יצא ידי חובה. ולדעת מרן החיד''א צריך לחזור ולברך על הגפן ברכה בפני עצמה, ואינו יוצא ידי חובה בברכת על המחיה, שהרי נתכוין בברכה זו על העוגה בלבד. ואף על פי שברכה אחרונה אינה צריכה כוונה, ומטעם זה האוכל אורז ושותה מים ובירך נפשות כדי לפטור את המים בלבד, אינו חוזר לברך נפשות על האורז, זה דוקא כשהברכה שווה, אבל בשני סוגי ברכות, כמו על המחיה ועל העץ, גם ברכה אחרונה צריכה כוונה. [ילקו''י הל' ברכות עמו' תצו, ובמהדו' תשס''ד גם בעמו' תשנ, שאר''י ח''ג עמוד תצו].
לכן למעשה נראה שיש לעשות כדעת הרב חיד"א ולברך כיון שלא היתה לך כוונה לצאת ידי חובת הפירות.
אברהם מלמד