רציתי לדעת.
א. האם מותר לכתוב לפני התפילה את המילה "שלום"?
ב. חזן שטעה ואמר בימות הקיץ משיב הרוח. ותיקן תוך כדי דיבור. האם טוב נהג או היה צריך לחזור לאתה גיבור??
בברכה לרב
שלום וברכה
לגבי שאלה א- כתוב בשולחן ערוך בסימן פט
ב. כיון שהגיע זמן תפלה אסור לאדם להקדים לפתח חבירו ליתן לו שלום משום דשמו של הקב''ה שלום אבל מותר לומר לו צפרא דמרי טב.
נראה כל הבעיה זה דוקא שעושה כבוד לחברו בהקדימו שלום, אך לכתוב סתם בעלמא "שלום" נראה שמותר.
לגבי שאלה ב- בעל שבט הלוי, והרב אויירבך זצ"ל כתבו שלא מועיל לתקן במקום אלא צריך לחזור לראש הברכה, ובילקוט יוסף כתב לדייק מדברי הר"ן שתיקון תוך כדי "שלום עליך רבי" מוחק את הדיבור הקודם, ולפי זה היה צריך להועיל. וסיים הילקוט יוסף שיש אומרים שלא מועיל ויש אומרים שמועיל, למעשה נראה שעדיף לחזור לראש הברכה, גם כיון שלא גורע בזה כלום ויוצא ידי חובת כל הדעות, וגם כיון שלא מצינו מפורש באחרונים שיכתבו שיועיל, ובפרט שזה מילי דמסתברא, שלא מועיל, כיון שהזכיר "גשם"
וזה לשון הילקוט יוסף בסימן קיד סעיף ו
ו אם טעה בימות הקיץ ואמר משיב הרוח ומוריד הגשם, ומיד תוך כדי דיבור תיקן ואמר מוריד הטל, יש מי שכתב, שאין זה מועיל לתקן את מה שקילקל, דאחר שאמר דבר שהוא סימן קללה בקיץ, לא מהני מה שתיקן בתוך כדי דיבור לומר מוריד הטל, אלא צריך לחזור לאתה גבור ולומר כסדר מוריד הטל. ואם חתם מחיה המתים, צריך לחזור לראש התפלה. ויש חולקים ואומרים דגם כאן מהני תיקון בתוך כדי דיבור. [ילקוט יוסף מהדורת תשס''ד, תפלה כרך ב, סימן קיד הערה ו, עמוד נא].
כו"ט אברהם מלמד