שאלה- התורם של ההיכל חפץ שלא יהיה פרוכת כיון שבנה היכל יפה. האם הנהגה זו נכונה?
תשובה- לא. יש להעיר למוסר אוזנו שאין לשנות ממסורת ישראל ויש לשים פרוכת בחלק החיצוני של ארון הקודש אף שיש גם פרוכת בחלק הפנימי.
מקורות: כ"כ בשו"ת יחוה דעת (ח"ו סימן ט) וז"ל: לא נכון להסיר את הפרוכת מעל ארון הקודש לגמרי, כי באמת המנהג שנהגו בכל תפוצות ישראל לפרוס פרוכת על ארון הקודש,
והוזכר מנהג זה בתוספות מגילה (כו:). ובכמה בתי כנסת של ספרדים נוהגים לפרוס עוד פרוכת מבפנים לדלתות הארון, וכמו שכתב בשו"ת ישכיל עבדי (חלק ד או"ח סימן ז). וכן מבואר בשו"ת זרע אמת (חלק א או"ח סימן כו), שאפילו אם ארון הקודש נאה ביותר, והוא נראה יפה בלא פרוכת יותר מאשר עם פרוכת, מכל מקום לא נכון להסיר הפרוכת מעל ארון הקודש, לפי שמנהג פריסת הפרוכת אינו רק לנוי בעלמא. אלא הוא על שם שנאמר והבדילה הפרוכת לכם בין הקודש ובין קודש הקדשים. וגם על דרך כיסוי כלי הקודש. וכן כתב בשו"ת תרומת הדשן (סימן סח), שהפרוכת התלויה לפני ארון הקודש היא לצניעות. ולפי זה גם אם ארון הקודש נאה יותר בלי הפרוכת, אין לשנות ממנהג ישראל הפשוט בכל ישראל ומיוסד על אדני פז. עכת"ד. ויש להוסיף, שטעם פריסת הפרוכת, מפני שארון הקודש קדושתו חמורה ביותר שהוא תשמיש קדושה, ואילו הפרוכת היא תשמיש דתשמיש של קדושה, וכמו שכתב הרמ"א בהגה (או"ח סימן קנד סעיף ו). וכן כתב הב"ח בתשובה (סימן יז) והמגן אברהם (סימן קמז סק"ה). וראה עוד בשו"ת בני בנימין (סימן לט). ואין ראוי שיזונו עיניהם מקדושת הארון כל כך. וכענין שפירש רש"י (שמות לד לג), שלכבוד קרני ההוד של משה היה נותן המסוה על פניו כדי שלא יזונו עיני הכל מהם, ונוטלו בשעה שהיה מדבר עם ישראל. עכ"ל. עכת"ד יחוה דעת הנ"ל.
והוזכר מנהג זה בתוספות מגילה (כו:). ובכמה בתי כנסת של ספרדים נוהגים לפרוס עוד פרוכת מבפנים לדלתות הארון, וכמו שכתב בשו"ת ישכיל עבדי (חלק ד או"ח סימן ז). וכן מבואר בשו"ת זרע אמת (חלק א או"ח סימן כו), שאפילו אם ארון הקודש נאה ביותר, והוא נראה יפה בלא פרוכת יותר מאשר עם פרוכת, מכל מקום לא נכון להסיר הפרוכת מעל ארון הקודש, לפי שמנהג פריסת הפרוכת אינו רק לנוי בעלמא. אלא הוא על שם שנאמר והבדילה הפרוכת לכם בין הקודש ובין קודש הקדשים. וגם על דרך כיסוי כלי הקודש. וכן כתב בשו"ת תרומת הדשן (סימן סח), שהפרוכת התלויה לפני ארון הקודש היא לצניעות. ולפי זה גם אם ארון הקודש נאה יותר בלי הפרוכת, אין לשנות ממנהג ישראל הפשוט בכל ישראל ומיוסד על אדני פז. עכת"ד. ויש להוסיף, שטעם פריסת הפרוכת, מפני שארון הקודש קדושתו חמורה ביותר שהוא תשמיש קדושה, ואילו הפרוכת היא תשמיש דתשמיש של קדושה, וכמו שכתב הרמ"א בהגה (או"ח סימן קנד סעיף ו). וכן כתב הב"ח בתשובה (סימן יז) והמגן אברהם (סימן קמז סק"ה). וראה עוד בשו"ת בני בנימין (סימן לט). ואין ראוי שיזונו עיניהם מקדושת הארון כל כך. וכענין שפירש רש"י (שמות לד לג), שלכבוד קרני ההוד של משה היה נותן המסוה על פניו כדי שלא יזונו עיני הכל מהם, ונוטלו בשעה שהיה מדבר עם ישראל. עכ"ל. עכת"ד יחוה דעת הנ"ל.