שאלה- הגיע לבית הכנסת כשהציבור באמצע תפילת הלחש. האם עדיף ליטול ידים לפני התפילה ויש חשש שיפסיד את תפילה במנין מכיון שיתחילו בחזרה, או עדיף להתפלל ללא נטילת ידים?
תשובה- ינקה ידיו בבגדיו, ויתפלל מיד.
מקורות: יש ליטול ידים לפני התפילה כמ"ש בשו"ע (סימן צב ס"ד) "צריך לרחוץ ידיו במים, אם יש לו. ואם אין לו, צריך לחזור אחריהם עד פרסה. ואם מתיירא שיעבור זמן התפלה, ינקה ידיו בצרור או בעפר או בכל מידי דמנקי. ע"כ. וכ"כ בסימן רלג (סעיף ב) "אם יש לו מים, צריך ליטול ידיו כדי להתפלל, אף על פי שאינו יודע להם שום לכלוך, ולא יברך. הגה: ואפילו עומד מלימודו, יטול ידיו לתפלה. ואם אין לו מים מזומנים, אינו צריך ליטול. ע"כ. וכ"כ בילקוט יוסף (תפילה א סימן צב סעיף ה) "רחץ ידיו שחרית והסיח דעתו, צריכים נטילה לתפלה אם יש לו מים, אף על פי שאינו יודע שום לכלוך, ולא יברך. ואם אין לו מים מזומנים אין צריך לחזור וליטול ידיו".
ונחלקו הראשונים האם הסיבה משום מנין או משום תפילה. וכמו שכתב הב"י בסימן רלג וז"ל "רב עמרם מפרש כפירוש הערוך (ערך גבל) דלתפלה דקאמר היינו כדי לרחוץ ידיו להתפלל והתוספות (בחולין (קכב: ד"ה ולגבל ובפסחים מו. ד"ה ולתפלה) דחו פירוש זה דנראה כפירוש הקונטרס דלתפילה היינו להתפלל בעשרה. ע"כ.
ומ"מ כתב המשנה ברורה (סימן צב ס"ק כ) "אם הוא במקום שיש שם עשרה שמתפללים ואם יחזור אחר מים יעבור זמן תפלת הצבור כתב הב"ח דאף שיש לו שהות א"צ לחזור וינקה במידי דמנקי". ונראה דהעיקר הוא דכשיש חשש שיפסיד מנין, לא גרע ממה שכתב השו"ע שכשאין לו מים מזומנים פטור מנטילה.
ונראה שהעולם לא מקפידים בנטילה זו ויתכן שסומכים על כך ששמים לב שהידים נקיות ולא הסיחו דעתם מהם. ואף שבשו"ע כתב בסימן רלג "צריך ליטול ידיו כדי להתפלל, אף ע"פ שאינו יודע להם שום לכלוך". מ"מ מכיון שיש מחלוקת ראשונים באם לא הסיח דעתו כמבואר בב"י סימן צב סומכים על המקילים. ובפרט שכתב המגן אברהם "ומ"מ נ"ל דאם נטל ידיו לתפלה אף על פי שהפסיק אח"כ בלימודו כגון בזמן שדורשין א"צ ליטול שנית וכ"מ בברכות דף כ"ג ועסימן צ"ב ס"ה ומ"מ בשבת שמפסיקין במכירת המצות נ"ל שצריך ליטול שנית לתפילת מוסף אא"כ לא הסיח דעתו". וכיון שבמשך היום נוטל ידיו מספר פעמים לאחר עשיית צרכיו, לכן לא הוי הפרש זמן גדול מהפעם האחרונה שנטל ידיו עד זמן התפילה, ומעין מש"כ המשנה ברורה (סימן צב ס"ק טז) "ואם נטל ידיו לתפלת המנחה ולא הסיח דעתו משמירתן אין צריך ליטול ידיו לתפלת ערבית". וראה בביאור הלכה (סימן רלג ד"ה אע"פ) שכתב "אף על פי שאינו יודע להם שום לכלוך- מלשון זה משמע לכאורה דדוקא בסתם ידים אבל אם יודע שהם נקיות כגון שנטל ידיו לאכילה ורוצה להתפלל א"צ נטילה". עי"ש. ולפי זה הו"ה אם נטל לפני זמן מה מחמת עשיית צרכיו.