שאלה
1.האם מותר לגזול לגוי בלי שהוא ידע
שיהודי גנב?
2.האם מותר לשקר לגוי?
1.האם מותר לגזול לגוי בלי שהוא ידע
שיהודי גנב?
2.האם מותר לשקר לגוי?
תשובה- ב"ה
1- אין לגנוב גוי אף שלא ידע ולדעת השוחן ערוך והרמב"ם זה איסור דאורייתא וזה לשון השולחן ערוך בסימן שמ"ח בחלק חו"מ שו"ע / חו"מ / סימן שמח כל הגונב אפילו שוה פרוטה עובר על לאו דלא תגנובו וחייב לשלם, אחד הגונב ממון ישראל או הגונב ממון של עכו"ם,
לגבי לשקר לגוי כתוב בשולחן ערוך סימן רכח
אסור לרמות בני אדם במקח וממכר או לגנוב דעתם. כגון: אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח, אף אם הוא עכו"ם לא ימכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה, ואין לגנוב דעת הבריות בדברים שמראה שעושה בשבילו ואינו עושה אסור
מאידך כתוב בשולחן ערוך חו"מ / סימן רכז אסור להונות את חבירו בין במקחו בין בממכרו, ואיזה מהם שאינה בין לוקח בין מוכר עובר בלאו.
סעיף ב כמה תהיה אונאה ויהיה חייב להשיב שתות בשוה, כיצד: הרי שמכר שוה שש בחמש או שוה שבע בשש או שוה חמש בשש או שוה שש בשבע, הרי זה אונאה, ונקנה המקח, וחייב המאנה לשלם האונאה ולהחזירה כולה למתאנה.
סעיף ג היתה האונאה פחות מזה בכל שהוא כגון שמכר שוה שבעים בששים ופרוטה, אינו חייב להחזיר כלום שכל פחות משתות דרך הכל למחול בו.
ולכן לסיכום- אסור לגנוב דעת הגוי, אך מותר להונות אותו במחיר אפילו יותר משתות שהרי לא משקר אלא מוכר במחיר יקר יותר, וכמו שכתוב לא תונו איש את עמיתו, את שאיתך במצוות.
1- אין לגנוב גוי אף שלא ידע ולדעת השוחן ערוך והרמב"ם זה איסור דאורייתא וזה לשון השולחן ערוך בסימן שמ"ח בחלק חו"מ שו"ע / חו"מ / סימן שמח כל הגונב אפילו שוה פרוטה עובר על לאו דלא תגנובו וחייב לשלם, אחד הגונב ממון ישראל או הגונב ממון של עכו"ם,
לגבי לשקר לגוי כתוב בשולחן ערוך סימן רכח
אסור לרמות בני אדם במקח וממכר או לגנוב דעתם. כגון: אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח, אף אם הוא עכו"ם לא ימכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה, ואין לגנוב דעת הבריות בדברים שמראה שעושה בשבילו ואינו עושה אסור
מאידך כתוב בשולחן ערוך חו"מ / סימן רכז אסור להונות את חבירו בין במקחו בין בממכרו, ואיזה מהם שאינה בין לוקח בין מוכר עובר בלאו.
סעיף ב כמה תהיה אונאה ויהיה חייב להשיב שתות בשוה, כיצד: הרי שמכר שוה שש בחמש או שוה שבע בשש או שוה חמש בשש או שוה שש בשבע, הרי זה אונאה, ונקנה המקח, וחייב המאנה לשלם האונאה ולהחזירה כולה למתאנה.
סעיף ג היתה האונאה פחות מזה בכל שהוא כגון שמכר שוה שבעים בששים ופרוטה, אינו חייב להחזיר כלום שכל פחות משתות דרך הכל למחול בו.
ולכן לסיכום- אסור לגנוב דעת הגוי, אך מותר להונות אותו במחיר אפילו יותר משתות שהרי לא משקר אלא מוכר במחיר יקר יותר, וכמו שכתוב לא תונו איש את עמיתו, את שאיתך במצוות.