שאלה- אדם גר בבניין, וכשנכנס בבניין להיכנס לבית שלו נדלק אור,זה לא נדלק בגלל שדורס על הקרקע,אלא יש משהו חשמלי על הקיר(מדבר אני בשבת).
האם זה איסור תורה,או דרבנן,ואך עושים?
תשובה- כיון שלא ידע מזה מראש לא עשה איסור כיון שנקרא מתעסק בדבר המותר.
אך אם יודע זאת מראש ונכנס עושה איסור דרבנן של פסיק רישא דלא אכפת ליה ספק מדאורייתא ספק מדרבנן. ולכן יש לו בעיה להכנס לבנין אם יודע זאת מראש. בילקוט יוסף אסר להכנס למלון שיש בעיה כזו למעט מקרים יוצאים דופן שאין לו שום אפשרות לשבות במקום אחר כגון שנתקע בתוך חדר השירותים ולא יכול להכנס לחדר מחמת שיידלק אור
שאלה- תודה על התשובה,אבל אני לא מבין למה זה ספק תורה ספק דרבנן,אם זה דרבנן אז חכם עובדיה ״זצל״ מתיר פסיק רשא דלא אכפת ליה הואיל ושורש האיסור הוה דרבנן,ואם שורש האיסור הוה דתורה אז אפילו אם זה פסיק רשא דלא אכפת ליה חכם עובדיה ״זצל״ אוסר כמו שפסק מרן השולחן ערוך,בקיצור, אני לא מבין מהו הספק.
מה שורש האיסור פה,דרבנן או דתורה?
תשובה- מכיון שהדלקת אור היא דאורייתא אלא שיש לנו ספק האם במכשיר הזה של החיישן זה נקרא כדרכו ולכן זה דאורייתא או לא דרכו ולכן זה מדרבנן