שאלה- שלום לרב.
רציתי לדעת על מה יום כיפור מכפר. ועל מה לא? וגם איך אפשר לכפר על ידי לימוד תורה כמו שכותב רבנו יונה בשערי תשובה.
כמה ואיך יש להוסיף?
תודה למו"ר.
תשובה- שלום וברכה ראה ברמבם בהלכות תשובה פרק ב- הלכה ט אין התשובה ולא יום הכפורים מכפרין אלא על עבירות שבין אדם למקום כגון מי שאכל דבר אסור או בעל בעילה אסורה וכיוצא בהן. אבל עבירות שבין אדם לחבירו כגון החובל את חבירו או המקלל חבירו או גוזלו וכיוצא בהן אינו נמחל לו לעולם עד שיתן לחבירו מה שהוא חייב לו וירצהו. אע''פ שהחזיר לו ממון שהוא חייב לו צריך לרצותו ולשאול ממנו שימחול לו. אפילו לא הקניט את חבירו אלא בדברים צריך לפייסו ולפגע בו עד שימחול לו. לא רצה חבירו למחול לו מביא לו שורה של שלשה בני אדם מריעיו ופוגעין בו ומבקשין ממנו. לא נתרצה להן מביא לו שניה ושלישית לא רצה מניחו והולך לו וזה שלא מחל הוא החוטא. ואם היה רבו הולך ובא אפילו אלף פעמים עד שימחול לו: ובפרק א הלכה ג ד בזמן הזה שאין בית המקדש קיים ואין לנו מזבח כפרה אין שם אלא תשובה. התשובה מכפרת על כל העבירות. אפילו רשע כל ימיו ועשה תשובה באחרונה אין מזכירין לו שום דבר מרשעו שנאמר (יחזקאל לג-יב) ''רשעת הרשע לא יכשל בה ביום שובו מרשעו''. ועצמו של יום הכפורים מכפר לשבים שנאמר (ויקרא טז-ל) ''כי ביום הזה יכפר עליכם'': ד אף על פי שהתשובה מכפרת על הכל ועצמו של יום הכפורים מכפר. יש עבירות שהן מתכפרים לשעתן ויש עבירות שאין מתכפרים אלא לאחר זמן. כיצד עבר אדם על מצות עשה שאין בה כרת ועשה תשובה אינו זז משם עד שמוחלין לו ובאלו נאמר (ירמיה ג-כב) ''שובו בנים שובבים ארפה משובותיכם'' וגו'. עבר על מצות לא תעשה שאין בה כרת ולא מיתת בית דין ועשה תשובה. תשובה תולה ויום הכפורים מכפר ובאלו נאמר (ויקרא טז-ל) ''כי ביום הזה יכפר עליכם''. עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה. תשובה ויום הכפורים תולין ויסורין הבאין עליו גומרין לו הכפרה. ולעולם אין מתכפר לו כפרה גמורה עד שיבואו עליו יסורין ובאלו נאמר (תהילים פט-לג) ''ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם''. במה דברים אמורים בשלא חילל את השם בשעה שעבר אבל המחלל את השם אע''פ שעשה תשובה והגיע יום הכפורים והוא עומד בתשובתו ובאו עליו יסורין אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות. אלא תשובה יום הכפורים ויסורין שלשתן תולין ומיתה מכפרת שנאמר (ישעיה כב-יד) ''ונגלה באזני ה' צבאות'' וגו' (ישעיה כב-יד) ''אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון'': לגבי תלמוד תורה כיון שזו מצות עשה מחתרט על העבר מתודה ומקבל לעתיד לקבוע עיתים לתורה וכן ללמוד בכל זמן פנוי. שבת שלום
תשובה- שלום וברכה ראה ברמבם בהלכות תשובה פרק ב- הלכה ט אין התשובה ולא יום הכפורים מכפרין אלא על עבירות שבין אדם למקום כגון מי שאכל דבר אסור או בעל בעילה אסורה וכיוצא בהן. אבל עבירות שבין אדם לחבירו כגון החובל את חבירו או המקלל חבירו או גוזלו וכיוצא בהן אינו נמחל לו לעולם עד שיתן לחבירו מה שהוא חייב לו וירצהו. אע''פ שהחזיר לו ממון שהוא חייב לו צריך לרצותו ולשאול ממנו שימחול לו. אפילו לא הקניט את חבירו אלא בדברים צריך לפייסו ולפגע בו עד שימחול לו. לא רצה חבירו למחול לו מביא לו שורה של שלשה בני אדם מריעיו ופוגעין בו ומבקשין ממנו. לא נתרצה להן מביא לו שניה ושלישית לא רצה מניחו והולך לו וזה שלא מחל הוא החוטא. ואם היה רבו הולך ובא אפילו אלף פעמים עד שימחול לו: ובפרק א הלכה ג ד בזמן הזה שאין בית המקדש קיים ואין לנו מזבח כפרה אין שם אלא תשובה. התשובה מכפרת על כל העבירות. אפילו רשע כל ימיו ועשה תשובה באחרונה אין מזכירין לו שום דבר מרשעו שנאמר (יחזקאל לג-יב) ''רשעת הרשע לא יכשל בה ביום שובו מרשעו''. ועצמו של יום הכפורים מכפר לשבים שנאמר (ויקרא טז-ל) ''כי ביום הזה יכפר עליכם'': ד אף על פי שהתשובה מכפרת על הכל ועצמו של יום הכפורים מכפר. יש עבירות שהן מתכפרים לשעתן ויש עבירות שאין מתכפרים אלא לאחר זמן. כיצד עבר אדם על מצות עשה שאין בה כרת ועשה תשובה אינו זז משם עד שמוחלין לו ובאלו נאמר (ירמיה ג-כב) ''שובו בנים שובבים ארפה משובותיכם'' וגו'. עבר על מצות לא תעשה שאין בה כרת ולא מיתת בית דין ועשה תשובה. תשובה תולה ויום הכפורים מכפר ובאלו נאמר (ויקרא טז-ל) ''כי ביום הזה יכפר עליכם''. עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה. תשובה ויום הכפורים תולין ויסורין הבאין עליו גומרין לו הכפרה. ולעולם אין מתכפר לו כפרה גמורה עד שיבואו עליו יסורין ובאלו נאמר (תהילים פט-לג) ''ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם''. במה דברים אמורים בשלא חילל את השם בשעה שעבר אבל המחלל את השם אע''פ שעשה תשובה והגיע יום הכפורים והוא עומד בתשובתו ובאו עליו יסורין אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות. אלא תשובה יום הכפורים ויסורין שלשתן תולין ומיתה מכפרת שנאמר (ישעיה כב-יד) ''ונגלה באזני ה' צבאות'' וגו' (ישעיה כב-יד) ''אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון'': לגבי תלמוד תורה כיון שזו מצות עשה מחתרט על העבר מתודה ומקבל לעתיד לקבוע עיתים לתורה וכן ללמוד בכל זמן פנוי. שבת שלום