שאלה-
הרב. איך חוזרים בתשובה על פגמי היסוד??
גם על ראיות אסורות
וגם על זרע לבטלה?
וגם על קשר אסור?
האם כיפור מכפר.
רע לי בנפילות
אני רוצה לתקן.
הרב תעזור לי
תודה
תשובה
תשובה- לגבי פגם היסוד כל דבר לענייו של ענין. יש לבדוק איזה סוג עברות מדובר. אם זה עניינים של כריתות או מיתות בית דין. יש לעשות תשובה כדברי הרמב"ם תשובה ויום הכיפורים תולין ויסורין מכפרין. אם עליו על לוין אז תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר. וכן הלאה כל דבר לפי עניינו. לגבי מראות אסורות- בהנחה שנחשב כעובר על לאו של לא תתורו לדעת רבינו יונה או השמר מכל דבר רע לרמב"ם ממילא תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר אם מתחרט מתודה ומקבל לעתיד. לגבי שז"ל- על פי הפשט יתודה יתחרט ויקבל לעתיד לגבי קשר אסור- כל דבר לגופו של ענין, כפי חילוקי תשובה של הרמב"ם כך תשובתו. ובמידה שעבר גם על בן אדם לחברו אזי יש גם לרצות את הנפגע. כיפור מכפר על הכל אלא שישנם דברים חמורים שגמר התשובה היא על ידי יסורין או במקרה של חילול השם גם על ידי המיתה. בענין הנפילות צריך לבדוק את מקורן ולטפל בהם בשרש. כגון אם דרך משל נופל מחמת גלישה ברשת, אז צריך או להתנתק או להכנס לשרת עם חסימות. וכן הלאה לפי הענין. כל מה שכתבנו לעיל בענין התיקון זה על פי הפשט אך על פי הקבלה יש לעשות תשובה כפי שכותב הבן איש חי בספרו לשון חכמים שלאחר שעשה תשובה התודה התחרט על העבר וקיבל לעתיד, גם יוסיף תענית אחת ואת שאר התעניות יפדה בצדקה. וביום התענית יתפלל תפילות כפי שתיקן שם הבן איש חי זיע"א.
נ.ב- יש לדעת שיש בחיים עליות וירידות ואדם צריך לקיים בעצמו שבע נופל צדיק וקם דהיינו אף שנפל שבע בסוף קם. ולא להתייאש. כיון שתקופות אלו של נסיונות עוברות ברך כלל בחלוף השנים. כיון שאדם בצעירותו יש לו רתיחת הדמים. ולאחר מכן יש לו כוחות להתגבר על היצר הרע. אמנם כתב בספר התניא שיש נשמות שעד סוף ימיהם נמצאים במלחמה תמידית, אך אלו נשמות יוצאות מין הכלל, על פי רב בחלוף שנות הצעירות מצליחים להתגבר על יצה"ר. בהצלחה בברכה אברהם מלמד
תשובה- לגבי פגם היסוד כל דבר לענייו של ענין. יש לבדוק איזה סוג עברות מדובר. אם זה עניינים של כריתות או מיתות בית דין. יש לעשות תשובה כדברי הרמב"ם תשובה ויום הכיפורים תולין ויסורין מכפרין. אם עליו על לוין אז תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר. וכן הלאה כל דבר לפי עניינו. לגבי מראות אסורות- בהנחה שנחשב כעובר על לאו של לא תתורו לדעת רבינו יונה או השמר מכל דבר רע לרמב"ם ממילא תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר אם מתחרט מתודה ומקבל לעתיד. לגבי שז"ל- על פי הפשט יתודה יתחרט ויקבל לעתיד לגבי קשר אסור- כל דבר לגופו של ענין, כפי חילוקי תשובה של הרמב"ם כך תשובתו. ובמידה שעבר גם על בן אדם לחברו אזי יש גם לרצות את הנפגע. כיפור מכפר על הכל אלא שישנם דברים חמורים שגמר התשובה היא על ידי יסורין או במקרה של חילול השם גם על ידי המיתה. בענין הנפילות צריך לבדוק את מקורן ולטפל בהם בשרש. כגון אם דרך משל נופל מחמת גלישה ברשת, אז צריך או להתנתק או להכנס לשרת עם חסימות. וכן הלאה לפי הענין. כל מה שכתבנו לעיל בענין התיקון זה על פי הפשט אך על פי הקבלה יש לעשות תשובה כפי שכותב הבן איש חי בספרו לשון חכמים שלאחר שעשה תשובה התודה התחרט על העבר וקיבל לעתיד, גם יוסיף תענית אחת ואת שאר התעניות יפדה בצדקה. וביום התענית יתפלל תפילות כפי שתיקן שם הבן איש חי זיע"א.
נ.ב- יש לדעת שיש בחיים עליות וירידות ואדם צריך לקיים בעצמו שבע נופל צדיק וקם דהיינו אף שנפל שבע בסוף קם. ולא להתייאש. כיון שתקופות אלו של נסיונות עוברות ברך כלל בחלוף השנים. כיון שאדם בצעירותו יש לו רתיחת הדמים. ולאחר מכן יש לו כוחות להתגבר על היצר הרע. אמנם כתב בספר התניא שיש נשמות שעד סוף ימיהם נמצאים במלחמה תמידית, אך אלו נשמות יוצאות מין הכלל, על פי רב בחלוף שנות הצעירות מצליחים להתגבר על יצה"ר. בהצלחה בברכה אברהם מלמד