שאלה שהופנתה לאחד מידידינו וביקשו שנידרש לשאלה:
שלום רב,
בפרשת השבוע פרשת יתרו
השם מתייחס קורא ״חותן משה״
מדוע השם אינו מסתפק בשמו של יתרו,יתרו?
מדוע יש חזרה מרובה על ״חותן משה״
... כאשר המילים של השם כול כך מחושבות?
אשמח להתיחסות ופתרון לסוגיה
תודה רבה ושבוע מבורך...
תשובה:
שאלה יפה שאלת
ולמעשה כבר רש"י הרגיש בקושיא זו ולכן אף שהיו ליתרו שבע שמות כפי שכותב רש"י בתחילת הפרשה עם כל זאת קוראת לו התורה חותן משה. ומה הסיבה?
מסביר רש"י- חתן משה. כאן היה יתרו מתכבד במשה, אני חותן המלך ולשעבר היה משה תולה הגדולה בחמיו, שנאמר (שמות ד יח) וישב אל יתר חותנו.
הרי שבאה התורה לרמוז לנו שיתרו היה מתכבד בכך שהוא חותן משה. ואכן גם התורה מכבדת אותו בכך ולכן חוזרת ומזכירה לנו פעם אחר פעם את הזכות של יתרו , שזכה להיות חותן משה.
בדרך עקיפה גם רומזת לנו התורה, כמה עלינו לכבד את החותן שלנו, דהיינו אביה של האשה שלנו. שהרי אף משה רבינו שהיה גדול הדור והמנהיג של עם ישראל בכל הזמנים, יצא לקראת חותנו וכיבדו מאוד.
(בדרך אגב- הינני מכיר רב חשוב שבכל פרשת יתרו מוסיף ביקור בבית חמיו, על כל ביקוריו הרבים, ועושה כבוד גדול לחמיו, כפי המתבקש מפרשת השבוע).
ולענייננו- כיון שהזכרנו שליתרו היו שבע שמות נעתיק את דברי רש"י בהסבר על שמות אלו ונעורר שאלה מתבקשת:
וזה לשון רש"י בתחילת פרשת יתרו
יתרו. שבע שמות נקראו לו רעואל, יתר, יתרו, חובב, חבר, קני, פוטיאל.
יתר, על שם שיתר פרשה אחת בתורה (להלן פסוק כא)
יתרו לכשנתגיר וקיים המצות הוסיפו לו אות אחת על שמו.
חובב שחבב את התורה. וחובב הוא יתרו, שנאמר (שופטים ד יא) מבני חובב חותן משה.
ויש אומרים רעואל אביו של יתרו היה, ומה הוא אומר (שמות ב יח) ותבאנה אל רעואל אביהן, שהתינוקות קורין לאבי אביהן אבא.
כעת נשאל- כיון שהיו ליתרו כל כך הרבה שמות, מי הם אלו שהשתמשו בשמות אלו וקראו לו כך? הרי בדרך כלל כל אדם קוראים לו חבריו בשם אחד עיקרי ומקסימום שתי שמות?
נראה לעניות דעתינו להסביר שאכן שמות אלו לא היו מפורסמים, ואיש מחבריו וידידיו של יתרו לא קרא לו בכל השמות הללו. אם כן למה אומר רש"י שהיו ליתרו שבע שמות?
התשובה היא: רק התורה קראה ליתרו בכל השמות הללו. ולמעשה כל אחד מהשמות הללו בא לאפיין את האישיות של יתרו מפן אחר.
אם כן נאמר, אף כל אחד מאיתנו, יש לו אצל הקב"ה כמה וכמה שמות. אלא שדבר זה לא מפורסם. ושם הכונה סוג של איפיון של מעשינו הרבים בעולם הזה.
ולעתיד לבוא כאשר נידרש ליתן דין וחשבון, במידה ועשינו הרבה פעולות מבורכות, יספרו לנו שלמעשה יש לכל אחד מאתנו כמה שמות אצל הקב"ה.
והדברים נפלאים ומתוקים מדבש ונופת צופים.
ברכה ובהצלחה וכל טוב.
אברהם מלמד
שלום רב,
בפרשת השבוע פרשת יתרו
השם מתייחס קורא ״חותן משה״
מדוע השם אינו מסתפק בשמו של יתרו,יתרו?
מדוע יש חזרה מרובה על ״חותן משה״
... כאשר המילים של השם כול כך מחושבות?
אשמח להתיחסות ופתרון לסוגיה
תודה רבה ושבוע מבורך...
תשובה:
שאלה יפה שאלת
ולמעשה כבר רש"י הרגיש בקושיא זו ולכן אף שהיו ליתרו שבע שמות כפי שכותב רש"י בתחילת הפרשה עם כל זאת קוראת לו התורה חותן משה. ומה הסיבה?
מסביר רש"י- חתן משה. כאן היה יתרו מתכבד במשה, אני חותן המלך ולשעבר היה משה תולה הגדולה בחמיו, שנאמר (שמות ד יח) וישב אל יתר חותנו.
הרי שבאה התורה לרמוז לנו שיתרו היה מתכבד בכך שהוא חותן משה. ואכן גם התורה מכבדת אותו בכך ולכן חוזרת ומזכירה לנו פעם אחר פעם את הזכות של יתרו , שזכה להיות חותן משה.
בדרך עקיפה גם רומזת לנו התורה, כמה עלינו לכבד את החותן שלנו, דהיינו אביה של האשה שלנו. שהרי אף משה רבינו שהיה גדול הדור והמנהיג של עם ישראל בכל הזמנים, יצא לקראת חותנו וכיבדו מאוד.
(בדרך אגב- הינני מכיר רב חשוב שבכל פרשת יתרו מוסיף ביקור בבית חמיו, על כל ביקוריו הרבים, ועושה כבוד גדול לחמיו, כפי המתבקש מפרשת השבוע).
ולענייננו- כיון שהזכרנו שליתרו היו שבע שמות נעתיק את דברי רש"י בהסבר על שמות אלו ונעורר שאלה מתבקשת:
וזה לשון רש"י בתחילת פרשת יתרו
יתרו. שבע שמות נקראו לו רעואל, יתר, יתרו, חובב, חבר, קני, פוטיאל.
יתר, על שם שיתר פרשה אחת בתורה (להלן פסוק כא)
יתרו לכשנתגיר וקיים המצות הוסיפו לו אות אחת על שמו.
חובב שחבב את התורה. וחובב הוא יתרו, שנאמר (שופטים ד יא) מבני חובב חותן משה.
ויש אומרים רעואל אביו של יתרו היה, ומה הוא אומר (שמות ב יח) ותבאנה אל רעואל אביהן, שהתינוקות קורין לאבי אביהן אבא.
כעת נשאל- כיון שהיו ליתרו כל כך הרבה שמות, מי הם אלו שהשתמשו בשמות אלו וקראו לו כך? הרי בדרך כלל כל אדם קוראים לו חבריו בשם אחד עיקרי ומקסימום שתי שמות?
נראה לעניות דעתינו להסביר שאכן שמות אלו לא היו מפורסמים, ואיש מחבריו וידידיו של יתרו לא קרא לו בכל השמות הללו. אם כן למה אומר רש"י שהיו ליתרו שבע שמות?
התשובה היא: רק התורה קראה ליתרו בכל השמות הללו. ולמעשה כל אחד מהשמות הללו בא לאפיין את האישיות של יתרו מפן אחר.
אם כן נאמר, אף כל אחד מאיתנו, יש לו אצל הקב"ה כמה וכמה שמות. אלא שדבר זה לא מפורסם. ושם הכונה סוג של איפיון של מעשינו הרבים בעולם הזה.
ולעתיד לבוא כאשר נידרש ליתן דין וחשבון, במידה ועשינו הרבה פעולות מבורכות, יספרו לנו שלמעשה יש לכל אחד מאתנו כמה שמות אצל הקב"ה.
והדברים נפלאים ומתוקים מדבש ונופת צופים.
ברכה ובהצלחה וכל טוב.
אברהם מלמד