שאלה
אם יש בנין שיש לו מעבר לבנין אחר והבעלים של הבנין לא מסכים שיעברו שם ואפילו שאני לא מפסיד לו כלום כי בכלל הוא לא יודע שעברתי שם -האם מותר על פי ההלכה מדין זה נהנה וזה לא חסר?
תודה רבה כבוד הרב ויישר כח לרב על הטירחה לענות לכל השואלים.
תשובה- אסור לעבור בשטח של אדם אחר.
הכלל בזה נהנה וזה לא חסר שכופין על מידת סדום היא: אם החצר לא עומדת לשכירות, וכן הנהנה אינו עומד לשכור סוג כזה של הנאה, ואינו עושה שום הזק הרי שכופין על מידת סדום, ויכול להשתמש ברכוש של חברו.
במקרה ששאלת- פעמים רבות, מגיע לידי חיסרון, על ידי שמשתמש באור או מעלית או מלכלך. ואז מגלגלים עליו את כל התשלום של ההנאה ולא רק את החסרון. ויכולים לגלגל על המשתמש תשלום של ועד הבית.
ולכן: רק במידה שזה סוג של חדר מדרגות שלא מלכלכים. ולא משתמשים באור או במעלית. ובדרך כלל לא שוטפים את חדר המדרגות מאבק על ידי מנקה בתשלום. אז כופין על מידת סדום, ויכול להשתמש.
מעין זה ישנם בניינים במטרסדוף בירושלים, שעולים שתי מדרגות חוצים את חדר המדרגות, ומגיעים לצד השני. וחוסכים מעבר של מאות מטרים, הרי שראוי לבעלי הבנין לא להקפיד ולתת אפשרות למעבר.
ואילו בהר נוף בירושלים- צריך לעלות 4 קומות ועוברים בחדר המדרגות ורבים משתמשים במעלית, הרי שאין אפשרות לכוף על מידת סדום.
בכל אופן ראוי לבני ישראל להיות בעלי חסד ולתת אפשרות בכל מיקרה שיעברו בחדר המדרגות שלהם. והוי חסד גדול.
ומ"מ כתב בשו"ע בסימן שס"ג סעיף ו' שיכול בע"ה למחות במשתמש, ואז בכל אופן אסור לעשות שימוש בשטח של חברו.
אברהם מלמד
אם יש בנין שיש לו מעבר לבנין אחר והבעלים של הבנין לא מסכים שיעברו שם ואפילו שאני לא מפסיד לו כלום כי בכלל הוא לא יודע שעברתי שם -האם מותר על פי ההלכה מדין זה נהנה וזה לא חסר?
תודה רבה כבוד הרב ויישר כח לרב על הטירחה לענות לכל השואלים.
תשובה- אסור לעבור בשטח של אדם אחר.
הכלל בזה נהנה וזה לא חסר שכופין על מידת סדום היא: אם החצר לא עומדת לשכירות, וכן הנהנה אינו עומד לשכור סוג כזה של הנאה, ואינו עושה שום הזק הרי שכופין על מידת סדום, ויכול להשתמש ברכוש של חברו.
במקרה ששאלת- פעמים רבות, מגיע לידי חיסרון, על ידי שמשתמש באור או מעלית או מלכלך. ואז מגלגלים עליו את כל התשלום של ההנאה ולא רק את החסרון. ויכולים לגלגל על המשתמש תשלום של ועד הבית.
ולכן: רק במידה שזה סוג של חדר מדרגות שלא מלכלכים. ולא משתמשים באור או במעלית. ובדרך כלל לא שוטפים את חדר המדרגות מאבק על ידי מנקה בתשלום. אז כופין על מידת סדום, ויכול להשתמש.
מעין זה ישנם בניינים במטרסדוף בירושלים, שעולים שתי מדרגות חוצים את חדר המדרגות, ומגיעים לצד השני. וחוסכים מעבר של מאות מטרים, הרי שראוי לבעלי הבנין לא להקפיד ולתת אפשרות למעבר.
ואילו בהר נוף בירושלים- צריך לעלות 4 קומות ועוברים בחדר המדרגות ורבים משתמשים במעלית, הרי שאין אפשרות לכוף על מידת סדום.
בכל אופן ראוי לבני ישראל להיות בעלי חסד ולתת אפשרות בכל מיקרה שיעברו בחדר המדרגות שלהם. והוי חסד גדול.
ומ"מ כתב בשו"ע בסימן שס"ג סעיף ו' שיכול בע"ה למחות במשתמש, ואז בכל אופן אסור לעשות שימוש בשטח של חברו.
אברהם מלמד