שאלה- האם מותר להיכנס למסגד?
תשובה- מותר.
מקורות: כ"כ להתיר להיכנס למסגד ואף להתפלל שם בשו"ת יביע אומר (חלק ז יורה דעה סימן יב ס"ק ב-ד) שהרמב"ם בתשובה (סימן שסט) כתב, אלו הישמעאלים אינם עובדי ע"ז כלל, וכבר נכרתה אמונת הע"ז מפיהם ומלבם, והם מיחדים לאל יתברך יחוד כראוי, יחוד שאין בו דופי, ואם יאמר אדם שהבית שהם מקלסים בו בית ע"ז הוא, וצפונה בתוכו ע"ז שהיו עובדים אותה אבותיהם, מה בכך, אלו המשתחוים כנגדו היום אין לבם אלא לשמים. ולכן אלו הישמעאלים היום כולם נכרתה ע"ז מפיהם, רק טעותם וטפשותם בשאר דברים, אבל ביחוד ה' אין להם טעות כלל. ואמת שהיה לישמעאלים מקודם שלשה מיני ע"ז, פעור ומרקוליס וכמוש, וכולם מפורשים וידועים מקודם שתעמוד דת הישמעאלים, אבל היום אומרים הישמעאלים כי זה שנשליך אבנים, בפני השטן אנו משליכים אותם כדי לערבבו וכו'. עכת"ד. וכן פסק הרמב"ם (פרק יא מהלכות מאכלות אסורות הלכה ז) "כל גוי שאינו עובד ע"ז, כגון אלו הישמעאלים יינם אסור בשתיה ומותר בהנאה, וכן הורו כל הגאונים.
ומעתה נראה שהמסגדים של הערבים אין להם דין בתי עבודה זרה, ומותר להכנס בתוכם. שתפלתם להשי"ת ביחוד שאין בו דופי, אין שום איסור להתפלל שם, וכן ראיתי לכמה גאונים וצדיקים שהיו מתפללים בתוך המסגד של מערת המכפלה, ועד עכשיו יש שם בהכ"נ קבוע לתפלה, לאחינו תושבי חברון וקרית ארבע. ואמנם בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ד (ס"ס צא) כתב להשוות דין המסגד של ערבים לכנסיה של נוצרים, ע"פ דברי הר"ן סנהדרין (סא ב). ובמחכ"ת עמו הסליחה. שאנו תופסים עיקר כדברי הרמב"ם שהישמעאלים לאו עובדי ע"ז נינהו, וממילא אין למסגדיהם דין בית ע"ז. ושוב מצאתי להגאון רבי יצחק אלחנן בשו"ת עין יצחק (או"ח סימן יא), שנשאל אודות אנשי צבא יהודים שבקשו מאת השר לתת להם מקום כדי להתפלל, ונתן להם את המסגד של הישמעאלים, האם מותר להם להתפלל שם, והשיב, שהואיל ומבואר בטור (סימן קכד) בשם הגאונים והרמב"ם והרשב"א שהישמעאלים אינם עובדי ע"ז, וכ"כ הרמ"א (בסי' קמו ס"ה), יש להתיר בפשיטות להתפלל שם, ומ"ש התוס' מגילה (ו א) ד"ה טרטיאות, שקשה לומר שבאותם מקומות יכולים ללמוד שם, זהו רק בבתי ע"ז, אבל במסגדים של ישמעאלים שאין שם ע"ז כלל אף התוס' מודים שמותר להתפלל וללמוד שם. ע"ש. וכן עיקר.
ובשו"ת מה שתשיב (פרק ג סעיף א) כתבתי בענין הגנים הבאהים שבחיפה ובעכו, והבאתי שכתבו הפוסקים שמעיקר מותר להיכנס לשם מכיון שהם ישמעאלים ואינם עובדי עבודה זרה. וכשנשאל הגאון הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל, על ידי הגר"ח כץ, אם מותר לבקר בגנים הבהאיים, השיב שאע"פ שמעיקר הדין מותר להיכנס ל"גנים הבאהים". וכ"כ להתיר בשו"ת אבי עזרי לגאון הרב יצחק לוי שליט"א (יו"ד סי' כח עמ' קפד). מ"מ אין זה נאה ליהודי להיכנס למקומות שכאלה, של בני דת לא לנו. וכ"כ בספר "מנוחת אמת" (פרק י סעיף כה) להגר"מ גרוס, דאין לבקר בגן הפרסי הבאהי שבחיפה ועכו, שהוא ליד מקדש (כיפת הזהב בו הם עורכים את תיפלתם) הבאהי. וגם אם מעיקרא דדינא שרי, עיין שו"ת דבר דוד (ח"א סי' כ) מכל מקום מכוער ומגונה הדבר. ע"כ. ולפיכך גם בנדו"ד מעיקר הדין מותר להיכנס למסגד, אך מכוער הדבר שלא לצורך.