שאלה- יש כמה דעות עד היכן ליטול מים אחרונים (י''א לפחות עד הפרק השני וי''א עד השלישי), האם אפשר לעשות פעם כך ופעם כך, או שחייב לבחור כדעה אחת לתמיד?
תשובה- יכול לעשות פעם כך ופעם כך מכיון שלדעת השו"ע די עד פרק שני, כל שעושה יותר מכך, מוסיף ואינו גורע. ויתנה מראש שמחמיר בלי נדר. ומ"מ הנהגה נכונה לבחור דרך אחת ולנהוג בה תמיד. ופחות מפרק שני אין להקל דלא כאלו הנוטלים באיזה טיפת מים על ראשי האצבעות .
מקורות: בשו"ע (סימן קפא סעיף ד) אין צריך ליטול אלא עד פרק שני של אצבעות. ע"כ. וביאר המגן אברהם (שם ס"ק ד) שלמעלה מהפרק אין מגיע לכלוך המאכל. ע"כ. ובבן איש חי (פר' שלח לך הל' יב) כתב שצריך ליטול עד פרק השלישי וראש פרק השלישי בכלל, דכן נראה מלשון רבינו הרש"ש ז"ל בסידור שכתב יכוין בנטילת י"ד פרקי ימין, משמע דהנטילה היא לי"ד פרקים והכי מסתברא. ע"כ. משמע שלא ייטול גם את כף היד אלא רק מעט מעל הפרק השלישי של האצבעות.
ואין בזה חומרא ליטול את כל היד, במים אחרונים, דהוי חומרא הבאה לידי קולא, כמבואר בבן איש חי (שם בסעיף ח), יזהר שיהיו מים אחרונים מעט ולא ירבה בהם כי המה חלק הסט"א, ואם ידיו מזוהמות הרבה מן התבשיל טוב שירחצם קודם נטילת מים אחרונים אדעתא לאכול עוד אח"כ ויהיו אלו כמים אמצעים, ואחר שירחצם יאכל חתיכת פת כדי שלא תהיה נחשבת רחיצה ההיא למים אחרונים, ואחר שיאכל חתיכת הפת יטול מים אחרונים מעט. עכ"ל.
ומה שכתבנו שיאמר בתחילה "בלי נדר" כן הזכיר המגן אברהם על מה שכתב השו"ע (סימן קסא סעיף ד), שיעור נט"י, כל היד עד קנה של זרוע. וי"א עד מקום חיבור האצבעות לכף היד, וראוי לנהוג כדעת הראשון. ע"כ. והעיר המגן אברהם (ס"ק יג), שיתנה בתחלה שלא יהא חובה עליו שמא פעם א' לא יהא לו מים. ע"כ. ומקור הדברים מהשו"ע (יו"ד סימן ריד) "הרוצה לנהוג בקצת דברים המותרים, לסייג ופרישות, יאמר בתחילת הנהגתו שאינו מקבל עליו כן בנדר, וגם יאמר שאין בדעתו לנהוג כן אלא בפעם ההוא או בפעמים שירצה, ולא לעולם".
ומ"מ אין להקל פחות מפרק שני כמ"ש המשנה ברורה (שם ס"ק י) רע עלי המעשה שראיתי שיש אנשים אשר המה זהירים בנטילת מים האחרונים אבל אינם יוצאים חובת הדין כלל וכלל דאינם נותנים כי אם איזה טיפים מים על ראשי האצבעות עד אשר אפילו עד סוף פרק הראשון אינה מגעת ולפעמים יוצאים בנגיעה בעלמא במים וידיהם נשארים מטונפות מזוהמת המאכל כבראשונה ובאמת מן הדין צריך לרחוץ לפחות עד סוף שני פרקי אצבעות. ע"כ.