שאלה- האם מותר לאח לשמוע את אחותו שרה?
תשובה- נהגו להקל בזה.
מקורות: בשו"ת מלמדך להועיל (ח"א פרק לח הל' כא) הבאנו שיש אוסרים לאח לשמוע את אחותו. שכן דעת מרן הגרע"י כמ"ש בספר מעין אומר (חי"ב פ"ב שאלה יא/ג). וכ"כ בתשובות והנהגות (ח"א סי' קלח) בשם החזון איש זצ"ל שאסר, שאחותו ככל העריות לענין קול ערוה. ע"כ. ואמנם בספר תשובות והנהגות (הנ"ל) כתב שמותר מעיקר הדין, אלא שעדיף להימנע. וז"ל: ובעיקר הדין אם מותר לשמוע קול זמר דאחותו משום שיש להתרחק מהעריות, הנה כיון דמעיקר הדין באחותו קטנה מותר אפילו לנשק, ובגדולה ג"כ כיון שאין לבו נוקפו אין האיסור רק משום שהוא מגונה וכמבואר ברמב"ם, א"כ בשמיעת קול זמר כשאינו להתענג כמו בזמירות וכדומה מדינא אין איסור, אלא שמסתברא שבאחותו גדולה ראוי למנוע. ע"כ.
ונראה שיש ללמוד שמעיקר הדין מותר לאחר לשמוע את אחותו ממה שכתוב בש"ע (סי' עה ס"ג): יש להיזהר משמיעת קול זמר אשה בשעת קריאת שמע. הגה: ואפי' באשתו, אבל קול הרגיל בו אינו ערוה. ע"כ. וכתב שם המשנה ברורה (ס"ק יח): ר"ל כיון שרגיל בו לא יבוא לידי הרהור ואפילו מאשת איש. ע"כ. ואף שכתב שם המשנ"ב בס"ק יז: וזמר אשת איש וכן כל העריות לעולם אסור לשמוע וכן פנויה שהיא נדה מכלל עריות היא ובתולות דידן כולם בחזקת נדות הן משיגיע להן זמן וסת. וקול זמר פנויה נכרית היא ג"כ בכלל ערוה ואסור לשמוע בין כהן ובין ישראל. ע"כ. מ"מ ברגיל בה שאני שלא יבוא לידי הרהור, ולכן כיון שרגיל בקול אחותו לכן קיל טפי.
ושמעתי רבים האומרים שהמנהג פשוט אצלם להקל בשלחן שבת, שהאחים והאחיות שרים יחדיו. ונראה שסמכו העולם על עיקר הדין, כפי שכתב הרמ"א הנ"ל והמשנה ברורה.