שאלה- האם מותר לו לסרב להצטרף למנין כשאין לו פנאי כעת, או שמעונין להתפלל במנין אחר?
תשובה- אינו חייב, אלא שיש בזה מידת חסד. ובמקום קטן שיתבטל המנין באופן קבוע בגללו, צריך להצטרף.
מקורות: אינו משועבד למצות תפילה למנין של אחרים כמבואר בשו"ע (סימן נה סעיף כה) "עיר שאין בה אלא עשרה, ואחד מהם רוצה לצאת בימים הנוראים, מחייבין אותו לישאר או להשכיר אחר במקומו הגה: במקום שאין מנין תמיד בבהכ"נ, כופין זה את זה בקנסות שיבאו תמיד מנין לבהכ"נ, שלא יתבטל התמיד (תשובת ריב"ש סימן תקיח)". ע"כ. הרי שרק בימים נוראים מחייבים אותו לשכור אחר במקומו למנין, אם הם רק עשרה בכפר. וכן בשאר ימים רק עם בלעדיו 'תמיד' יתבטל המנין, צריכים כל אחד מהתושבים במקום להצטרף למנין. אך במקום שממילא ישנם עוד אנשים שיכולים להשלים מנין, או שיש שני מנינים, לא יכולים לכופו להתפלל עמם. שבמקרה הקיצוני ביותר, יוכלו להצטרף למנין השני.
ומ"מ יש בזה מידת חסד להשלים מנין, אף אם לא מעונין כעת להתפלל או שמעונין להתפלל בבית כנסת אחר. וכ"כ בילקוט יוסף (סימן צ סעיף לד) "שמי שהיה הולך להתפלל בבית כנסת שיש בו רוב עם, ונזדמן לו בדרכו בית כנסת שמצפים שם למנין עשרה, עדיף יותר שישלים להם מנין ויתפלל עמהם, ויותר על מצות ''ברוב עם הדרת מלך''. (שארית יוסף ח''ב עמ' שיט, תפלה כרך א, עמוד רג) והיינו משום מידת חסד.