שאלה- האם תפילין שהרצועות שלהם מתקלפות כששמים אותם במים חמים חמש דקות או במים עם מלח, האם התפילין והרצועות כשרות?
תשובה- כשרות למהדרין לכל הדיעות של הפוסקים.
מקורות:
מכיון שכתוב שצריך לצבוע את התפילין בשחור, והן אכן צבועות בשחור.
וכן הצבע הזה סינטטי, לכן הוא גם כשר מדין המותר בפיך.
ואף שהרצועות נשארות לבנות לאחר הקילוף אין בכך כלום, מכיון שהראשונים והשלחן ערוך לא הצריכו שיהיה שחור לאחר שמוציאים את הצבע.
למעשה אם הרצועות המדוברות צובעים בצבע כמו פלסטיק, אז הוא מתקלף, בדיוק כפי שבביתו של אדם הצבע מתקלף מהקירות, והדבר נקרא צבוע. ואין בכך כלום שהוא מתקלף שאין תנאי שלא יתקלף, כמבואר. (ולגבי הדבקה בצבע שחור יש לדון)
ומה שיש שרצו להביא ראיה לפסול ממה שכתב המשנה ברורה זיע"א בסימן לב סעיף קטן קפה. מחילה, אך המשנה ברורה דיבר על הבתים, ולא על הרצועות. ומקור דבריו הם מהחיי אדם, וגם החיי אדם דיבר אך ורק בבתים ולא ברצועות
וזה לשון השלחן ערוך (סימן לב סעיף מ) "עור הבתים מצוה לעשותו שחור".
וביאר שם המשנה ברורה (ס"ק קפה) "מה שחדשו סופרי זמנינו שמשחירין בטיחה שיכולין לקלוף בשלימות מכל צד מן התפילין וצורתו כמו נייר שחור זהו פסול (מספר נשמת אדם ושהסכים אתו הגאון בעל בית מאיר דלא כנודע ביהודה)"
הרי מבואר שכל מה שדברו זה רק על עור הבתים ולא עור הרצועות.
ומה שרוצים לדמות מילתא למילתא ולומר שבעיה זו היא גם ברצועות, אין זה נכון לענ"ד מכיון שכאשר מקפלים את הרצועה הצבע לא נשבר, נמצא שאין בזה 'טיחה' של טיט, אלא צבע בעלמא שכשר לכל הדיעות. ומי שרוצה בכל זאת לפסול רצועות אלו, עליו להביא ראיה מהפוסקים הקדומים, שאין אפשרות להוציא לעז על כלל ישראל ובפרט בענייני ממונות החמור בלי ראיות ברורות.
ולכן פשוט וברור שרצועות ותפילין אלו שצבעו אותם בצבע שמתקלף ברבות הזמן כשרות למהדרין. וכן ראיתי כתוב מכמה תלמידי חכמים שבדקו את הענין והתירו את הרצועות לכתחלה. כן פסק הרב יוסף כהן שליט"א שחקר את הנושא ומצא שכולם מעבדים את הרוצועות באותו אופן.
במציאות הרצועות נראות כאילו הדביקו עליהם צבע שחור, אך אין זה נכון, אלא זו צביעה בצבע שחור שמתקלף
ברצועות של חברות נוספות הצבע מתקלף אם שמים את הרצועה במים עם מלח.
לגבי אם הצביעה היתה לשמה, לדעת השלחן ערוך אין צורך בצביעה לשמה, ואילו לדעת הרמ"א צריך צביעה לשמה. ואמנם צריך עיבוד לשמה גם לפי השלחן ערוך. אלא שיש הטוענים שאותן רצועות שפורסמו בזמן האחרון, יש בעיה של נאמנות עם אותו אדם שייצר את הרצועות.
בכל אופן הרב יוסף כהן פסק שהרצועות כשרות. וכן נראה למעשה.
תשובה- כשרות למהדרין לכל הדיעות של הפוסקים.
מקורות:
מכיון שכתוב שצריך לצבוע את התפילין בשחור, והן אכן צבועות בשחור.
וכן הצבע הזה סינטטי, לכן הוא גם כשר מדין המותר בפיך.
ואף שהרצועות נשארות לבנות לאחר הקילוף אין בכך כלום, מכיון שהראשונים והשלחן ערוך לא הצריכו שיהיה שחור לאחר שמוציאים את הצבע.
למעשה אם הרצועות המדוברות צובעים בצבע כמו פלסטיק, אז הוא מתקלף, בדיוק כפי שבביתו של אדם הצבע מתקלף מהקירות, והדבר נקרא צבוע. ואין בכך כלום שהוא מתקלף שאין תנאי שלא יתקלף, כמבואר. (ולגבי הדבקה בצבע שחור יש לדון)
ומה שיש שרצו להביא ראיה לפסול ממה שכתב המשנה ברורה זיע"א בסימן לב סעיף קטן קפה. מחילה, אך המשנה ברורה דיבר על הבתים, ולא על הרצועות. ומקור דבריו הם מהחיי אדם, וגם החיי אדם דיבר אך ורק בבתים ולא ברצועות
וזה לשון השלחן ערוך (סימן לב סעיף מ) "עור הבתים מצוה לעשותו שחור".
וביאר שם המשנה ברורה (ס"ק קפה) "מה שחדשו סופרי זמנינו שמשחירין בטיחה שיכולין לקלוף בשלימות מכל צד מן התפילין וצורתו כמו נייר שחור זהו פסול (מספר נשמת אדם ושהסכים אתו הגאון בעל בית מאיר דלא כנודע ביהודה)"
הרי מבואר שכל מה שדברו זה רק על עור הבתים ולא עור הרצועות.
ומה שרוצים לדמות מילתא למילתא ולומר שבעיה זו היא גם ברצועות, אין זה נכון לענ"ד מכיון שכאשר מקפלים את הרצועה הצבע לא נשבר, נמצא שאין בזה 'טיחה' של טיט, אלא צבע בעלמא שכשר לכל הדיעות. ומי שרוצה בכל זאת לפסול רצועות אלו, עליו להביא ראיה מהפוסקים הקדומים, שאין אפשרות להוציא לעז על כלל ישראל ובפרט בענייני ממונות החמור בלי ראיות ברורות.
ולכן פשוט וברור שרצועות ותפילין אלו שצבעו אותם בצבע שמתקלף ברבות הזמן כשרות למהדרין. וכן ראיתי כתוב מכמה תלמידי חכמים שבדקו את הענין והתירו את הרצועות לכתחלה. כן פסק הרב יוסף כהן שליט"א שחקר את הנושא ומצא שכולם מעבדים את הרוצועות באותו אופן.
במציאות הרצועות נראות כאילו הדביקו עליהם צבע שחור, אך אין זה נכון, אלא זו צביעה בצבע שחור שמתקלף
ברצועות של חברות נוספות הצבע מתקלף אם שמים את הרצועה במים עם מלח.
לגבי אם הצביעה היתה לשמה, לדעת השלחן ערוך אין צורך בצביעה לשמה, ואילו לדעת הרמ"א צריך צביעה לשמה. ואמנם צריך עיבוד לשמה גם לפי השלחן ערוך. אלא שיש הטוענים שאותן רצועות שפורסמו בזמן האחרון, יש בעיה של נאמנות עם אותו אדם שייצר את הרצועות.
בכל אופן הרב יוסף כהן פסק שהרצועות כשרות. וכן נראה למעשה.