שאלה- להיות צדיק אין זה תלוי אך ורק בבחירתו של האדם כלל ראה:
ליקוטי אמרים תניא ע"מ כ.
"ובזה יובן כפל הלשון השבועה תהיה צדיק ואל תהיה רשע דלכאורה תמוה כי מאחר שמשביעים אותו תהיה צדיק למה צריכים להשביעו עוד שלא יהיה רשע, אלא משום שאין כל אדם זוכה להיות צדיק ואין לאדם משפט בחירה בזה כל כך להתענג על ה' באמת ושהיה הרע מאוס ממש באמת ולכן משביעים שנית אל תהיה רשע אף על פי שבזה המשפט הבחירה והרשות נתונה לכל אדם למשול ברוח תאותו שבלבו ולכבוש את יצרו שלא יהיה רשע אפילו שעה אחת כל ימיו, בן בבחירה סור מרע בין בבחירה ועשה טוב ואין טוב אלא תורה דהיינו תלמוד תורה שכנגד כולן".
תשובה-ראשית הרב כתב "ואין לאדם משפט בחירה בזה כל כך" משמע שיש גם בזה כח בחירה רק כיון שצריך הרבה השתדלות, לכן מעטים מאוד זוכים לזה.
ולגופו של ענין, ישנם כמה דרגות בלהיות צדיק. הרב כתב שהדרגה הכי גבוה של צדיק לא כל אחד יכול לזכות, וזה דרגה של להתענג על ה' באמת ושהיה הרע מאוס ממש באמת. אבל להיות צדיק ולא לעשות עברות ולקיים את כל המצוות זה לכל אחד יש את כוח הבחירה לעשות את זה.