שאלה- האם אסור לדבר בשירותים גם בזמננו שזה אסלות? ומה הדין אם יש לנו חדר גם מקלחת וגם שירותים וזה גם חדר שעוברים בו לחדרים אחרים האם מותר לדבר? ודיבור לצורך כגון תביא טישו או עוד רגע אני מסים האם מותר?
תשובה- גם כיום שייכת ההנהגה שלא לדבר בבית הכסא אבל כל זה דוקא בשעה שמתפנה כמבואר ברמב"ם בהלכות דעות, אבל סתם אם נמצא בבית הכסא ולא מתפנה מותר לדבר. וגם כשמתפנה אם יש צורך מיוחד מותר לדבר, כגון לצורך נקיונו וכדומה.
מקורות: כתב הרמב"ם דעות פרק ו' הלכה ו' צניעות גדולה נוהגים תלמידי חכמים בעצמן. לא יתבזו ולא יתגלו ראשן ולא גופן. ואפילו בשעה שיכנס לבית הכסא יהא צנוע ולא יגלה בגדיו עד שישב. ולא יקנח בימין. ויתרחק מכל אדם. ויכנס חדר לפנים מחדר מערה לפנים מן המערה ונפנה. ואם נפנה אחורי הגדר יתרחק כדי שלא ישמע חבירו קולו אם נתעטש. ואם נפנה בבקעה ירחיק כדי שלא יראה חבירו פירועו. ולא 'ידבר כשהוא נפנה' אפילו לצורך גדול.
נמצא שהנהגה נכונה שנוהגים תלמידי חכמים לא לדבר בבית הכסא בשעה שמתפנים. אם כן בשעה שלא מתפנה אין חשיבות שלא לדבר.
וזה לשון הילקו"י סימן ג' הלכה ט' הנמצא בבית הכסא, אין לו לדבר עם חברו הנמצא בחוץ, או להשיב לקריאה טלפונית, ושאר דיבורים. ומכל מקום השומע קול צלצול טלפון, ויש לו ספק אם הוא ענין של הפסד ממון, או חולי, וכיוצא בזה, נראה שהמיקל לענות לטלפון יש לו ע''מ שיסמוך, אך יקצר בדבריו עד כמה שאפשר. אבל בלא זה אין לדבר בבית הכסא כלל, אפילו אין שם אלא בני הבית בלבד. ואם צריך לדבר בענין השייך לבית הכסא, וכגון לבקש מים לניקוי, מותר לדבר עם חברו בבית הכסא לצורך זה.