שלום לרה"ג.
רציתי לדעת
אם אני שומע דף אחרי דף מהגמרא
פחות או יותר אני מבין את הנושא
האם זה נחשב ללימוד המסכת (אם אשמע את כולה כמובן)
ב. קרה לי פעם שהייתי בבית הכיסא ושמעתי מעבר לדלתשיעור
קודש. מה עלי לעשות???
ג. האם מותר להכניס ספרי חול לבית הכיסא?
שלום וברכה
א- ודאי, זו תורה שבעל פה, ובזמן התנאים והאמוראים, היו באים לבית המדרש והיו שומעים שיעורים מהרבנים.
אמנם עדיף רב "חי" אך בכל מקום ודאי שיש מצות לימוד תורה גם בשמיעה מכלי שמיעה שונים. וכפי שכתוב והגית בו יומם ולילה. ההגיון הוא במחשבה.
ב- להסיח את הדעת, להשמיע רעש לעצמך וכדומה. ולהזדרז לצאת. יש רב גדול אחד שלא יכול להסיח דעתו מהלימוד בשירותים, לכן פותח את הדלת ומדבר עם אשתו. זו דוגמא קיצונית, אך לומדים שיש לנהוג כך, דהיינו להסיח את הדעת.
ג- מצד הדין מותר. אך צריך לשים לב שלא יהיו אותיות אשוריות. יש תשובה על הנושא ביביע אומר שמתיר מצד הדין להכניס עיתונים וכדומה, בתנאי שאין בהם אותיות אשוריות אלא רק עגולות.
מכל מקום אין זו הנהגה נכונה להכניס ספרים לבית הכסא, בפרט שאין זה ברי להתעכב, וגורם ח"ו לטחורים. כיון שהשריר של הטחורים מתרגל לצאת, ולאחר זמן נחלש השריר ולא מצליח להכנס והטחורים נשארים בחוץ. די להיות בשירותים לא יותר מ3 דקות. אין צורך להתעכב יותר.
בהצלחה רבה
אברהם מלמד
בברכה לרב
רציתי לדעת
אם אני שומע דף אחרי דף מהגמרא
פחות או יותר אני מבין את הנושא
האם זה נחשב ללימוד המסכת (אם אשמע את כולה כמובן)
ב. קרה לי פעם שהייתי בבית הכיסא ושמעתי מעבר לדלתשיעור
קודש. מה עלי לעשות???
ג. האם מותר להכניס ספרי חול לבית הכיסא?
שלום וברכה
א- ודאי, זו תורה שבעל פה, ובזמן התנאים והאמוראים, היו באים לבית המדרש והיו שומעים שיעורים מהרבנים.
אמנם עדיף רב "חי" אך בכל מקום ודאי שיש מצות לימוד תורה גם בשמיעה מכלי שמיעה שונים. וכפי שכתוב והגית בו יומם ולילה. ההגיון הוא במחשבה.
ב- להסיח את הדעת, להשמיע רעש לעצמך וכדומה. ולהזדרז לצאת. יש רב גדול אחד שלא יכול להסיח דעתו מהלימוד בשירותים, לכן פותח את הדלת ומדבר עם אשתו. זו דוגמא קיצונית, אך לומדים שיש לנהוג כך, דהיינו להסיח את הדעת.
ג- מצד הדין מותר. אך צריך לשים לב שלא יהיו אותיות אשוריות. יש תשובה על הנושא ביביע אומר שמתיר מצד הדין להכניס עיתונים וכדומה, בתנאי שאין בהם אותיות אשוריות אלא רק עגולות.
מכל מקום אין זו הנהגה נכונה להכניס ספרים לבית הכסא, בפרט שאין זה ברי להתעכב, וגורם ח"ו לטחורים. כיון שהשריר של הטחורים מתרגל לצאת, ולאחר זמן נחלש השריר ולא מצליח להכנס והטחורים נשארים בחוץ. די להיות בשירותים לא יותר מ3 דקות. אין צורך להתעכב יותר.
בהצלחה רבה
אברהם מלמד
בברכה לרב