שלום למו"ר
אשמח לדעת כמה הלכות לגבי הצום.
א. האם מותר למרוח משחה שהיא רפואית ומונעת גירוד בעור?.
ב. האם מותר להשתמש בממחטה לחה לנקיון ב ט אב. והאם מותר להתרענן איתה ולנגב זיעה?
ג. מי שמקפיד על זמן ר"ת כל שבת מתי יחליף בגדים??
נקווה ששאלותי יהיו לא למעשה ורק להלכה.
תודה לרב.
שלום וברכה
א- מותר כפי שכתוב בשולחן ערוך בשו"ע / או"ח / סימן תקנד סעיף טו
סיכה אינה אסורה אלא של תענוג. אבל מי שיש לו חטטין בראשו, סך כדרכו ואינו חושש.
ב-לנקיון מותר, וזה לשון השו"ע / או"ח / סימן תריג סעיף א
ואם היו ידיו או רגליו או שאר גופו מלוכלכים בטיט או בצואה, או שנטף דם מחוטמו, מותר לרחצם; שלא אסרו אלא רחיצה של תענוג.
-וכן להתרענן נראה שמותר דלא גרע מיום הכיפורים. שכתוב שאין לשרות שמא יסחוט, משמע משום הנאה אין בעיה- וזה לשון הרמ"א בשו"ע / או"ח / סימן תריג סעיף ט
: ואסור לשרות מפה מבעוד יום ולעשותה כמין כלים נגובים ולהצטנן בה בי"כ, דחיישינן שמא לא תנגוב יפה ויבא לידי סחיטה (הגהות מיימוני פ"ב ומרדכי וסמ"ק ומנהגים) .
וכתב המשנה ברורה בסימן תריג סק' כה' ויבוא לידי סחיטה -אבל מותר לקנח ידיו ורגליו עיו"כ במפה ולמחר מעבירה על עיניו דהיא עדיין לחה קצת מקינוח ידים דאתמול דבזה לא חיישינן לסחיטה:
ג- יכול להחליף בגדים מיד בצאת הכוכבים לפי שיטת הגאונים, כיון שגם בשבת, המנהג פשוט כמו שיות הגאונים, כפי שכתב מורינו ביביע אומר, אלא שכיון שישנם ראשונים רבים האוחזים בשטית רבינו תם לכן כתב רב שראוי להחמיר במלאכות דאורייתא להוציא שבת כרבינו תם. וידוע שלפני שנים כאשר היה מתפלל הרב במוצא"ש ביחוה דעת שזה רחוז מביתו, הנהנג היה מחזיר ת הרב ברכב לפני זמן רבינו תם, כיון שאין בזה משום מלאכה דאורייתא.
כל שכן בט' באב לא כתב הרב להחמיר להוציא את הצום בזמן רבינו תם.
כו"ט
אברהם מלמד