שאלה- שלום כבוד הרב, האם מותר לאכול עוגיות של פפושדו בפסח השנה, או שהרב עובדיה יוסף שליט"א חזר בו?
תשובה- ידועה המחלוקת בענין עוגיות הפפושודו. שלדעת הרב מרדכי אליהו זצ"ל והרב בקשי דורון שליט"א אסור ולדעת מורינו הרב עובדיה יוסף שליט"א מותר, ושכן בדק והסכים הרב הראשי רב שלמה עמר שליט"א. ברור שמעיקר הדין, מותר גם לדעת הרב מרדכי אליהו לאכול בפסח עוגיות ממצה עשירה שנלושה, במי פירות כפי שפסק השולחן ערוך. אך הרב סובר, שמבחינה טכנית, יש בעיה בעוגיות הספציפיות "פפושדו".
השנה תשע"ב הרב יעקב יוסף אמר בשיעור שהיה במפעל, ולא היה משגיח והיו שם עובדים גויים. ואמר שסיפר זאת למורנו הרב עובדיה יוסף, ולכן חזר בו הרב עובדיה ואוסר עוגיות אלו.
אך הרב אברהם יוסף דיבר ברדיו, וסיפר שדיבר שוב עם מורינו הרב עובדיה יוסף, ואמר שלא חזר בו, ולכן העוגיות של פפושדו, כשרות לאוכלם בפסח.
ואמר הרב אברהם יוסף שאמנם הרב יעקב יוסף דיבר השנה, אך לא היה במפעל השנה. ולגבי טענת, שעובדים גויים וזה יין נסך, הרי שזה לא יתכן כיון שהיין מבושל, כיון שעבר פיסטור. ולגבי הטענה שלא יכול להיות שיש משהו מים ביין, התשובה היא שהרב רוח, הוא זה שמייצר את היין, והוא עיצמו מעיד שאין בו שום טיפת מים כל שהיא.
לגבי הטענה ששמים בעיסה של העוגיות חומר שנקרא "אמוניום ביקרבונט" וחומר זה גורם לחימוץ, הסביר הרב אברהם יוסף, שאכן היו שמים בעבר חומר זה, ואמנם לדעת מורנו הרב עובדיה יוסף אין בעיה עם חומר זה, אך בכל אופן בשנים האחרונות, לא שמים יותר בעיסה את החומר השנוי במחלוקת.
ואמר הרב אברהם יוסף שאמנם הרב יעקב יוסף דיבר השנה, אך לא היה במפעל השנה. ולגבי טענת, שעובדים גויים וזה יין נסך, הרי שזה לא יתכן כיון שהיין מבושל, כיון שעבר פיסטור. ולגבי הטענה שלא יכול להיות שיש משהו מים ביין, התשובה היא שהרב רוח, הוא זה שמייצר את היין, והוא עיצמו מעיד שאין בו שום טיפת מים כל שהיא.
לגבי הטענה ששמים בעיסה של העוגיות חומר שנקרא "אמוניום ביקרבונט" וחומר זה גורם לחימוץ, הסביר הרב אברהם יוסף, שאכן היו שמים בעבר חומר זה, ואמנם לדעת מורנו הרב עובדיה יוסף אין בעיה עם חומר זה, אך בכל אופן בשנים האחרונות, לא שמים יותר בעיסה את החומר השנוי במחלוקת.
אמנם יש לציין שמי שמקפיד לאכול רק מצה מקמח מצה שמורה משעת קצירה, הרי שעוגיות פפושדו, עושים מקמח שמור, אך לא שמור משעת קצירה.
חג שמח וכשר.
אברהם מלמד