יש לי שאלה שמטרידה אותי המון זמן והגיע הזמן לטפלה בחודש אלול:
דיברתי המון לשון הרע במשך חיי לצערי הרב!! ואני בזמן האחרון ב״ה מנסה להתחזק בזה. שאלתי היא איך אוכל לעשות תשובה על כל הלשון הרע שדיברתי???
אשמח מאוד אם הרבה יוכל לענות לי. תודה רבה.
שלום וברכה
ראשית יש לדעת בדיוק את חומרת הענין.
ראשית יש להגדיר לשון הרע
ההגדרה כפי לשון הרמב"ם הוא אם גרם בדיבורו להצר לחבירו או לגרום לו נזק וזה לשונו
ולכן - אף שפעמים מדברים הרבה לשון הרע ורכילות על אנשים, מכל מקום פעמים רבות אין הדבר מגיע עד כדי שיהיה להם צער או נזק אלא רק שיחשיבו אותם פחות. אמנם גם זה אסור ויש אומרים שנכלל בכלל לשון הרע מכל מקום, זו דרגה פחות חמורה.
ולכן- יש לבדוק אפשרות לתקן אם גרמנו צער או נזק על ידי הדיבור.
אם אין אפשרות או שיש אפשרות ותיקנו מה שאפשר. צריך לדעת שאומר הרמב"ם שאין עברה שאין אפשרות לשוב בה בתשובה
ודרך התשובה היא כדלהלן:
א-להתחרט על העבר.
ב- לקבל על העתיד
ג- להתוודות על מה שעשינו
בכדי להתחרט באמת- העתיק לך מה שכותב הרמב"ם על חומרת לשון הרע למי שרגיל בכך ולא שב בתשובה
אומר הרמב"ם / הלכות דעות / פרק ז
ראשית יש לדעת בדיוק את חומרת הענין.
ראשית יש להגדיר לשון הרע
ההגדרה כפי לשון הרמב"ם הוא אם גרם בדיבורו להצר לחבירו או לגרום לו נזק וזה לשונו
רמב"ם / הלכות דעות / פרק ז
אחד המספר בלשון הרע בפני חבירו או שלא בפניו והמספר דברים שגורמים אם נשמעו איש מפי איש להזיק חבירו בגופו או בממונו ואפילו להצר לו או להפחידו הרי זה לשון הרע ואם נאמרו דברים אלו בפני שלשה כבר נשמע הדבר ונודע ואם סיפר הדבר אחד מן השלשה פעם אחרת אין בו משום לשון הרע והוא שלא יתכוין להעביר הקול ולגלותו יותר:
ולכן - אף שפעמים מדברים הרבה לשון הרע ורכילות על אנשים, מכל מקום פעמים רבות אין הדבר מגיע עד כדי שיהיה להם צער או נזק אלא רק שיחשיבו אותם פחות. אמנם גם זה אסור ויש אומרים שנכלל בכלל לשון הרע מכל מקום, זו דרגה פחות חמורה.
ולכן- יש לבדוק אפשרות לתקן אם גרמנו צער או נזק על ידי הדיבור.
אם אין אפשרות או שיש אפשרות ותיקנו מה שאפשר. צריך לדעת שאומר הרמב"ם שאין עברה שאין אפשרות לשוב בה בתשובה
ודרך התשובה היא כדלהלן:
א-להתחרט על העבר.
ב- לקבל על העתיד
ג- להתוודות על מה שעשינו
בכדי להתחרט באמת- העתיק לך מה שכותב הרמב"ם על חומרת לשון הרע למי שרגיל בכך ולא שב בתשובה
אומר הרמב"ם / הלכות דעות / פרק ז
אמרו חכמים שלש עבירות נפרעין מן האדם בעולם הזה ואין לו חלק לעולם הבא עבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים ולשון הרע כנגד כולם ועוד אמרו חכמים כל המספר בלשון הרע כאילו כופר בעיקר שנאמר אשר אמרו ללשוננו נגביר שפתינו אתנו מי אדון לנו ועוד אמרו חכמים שלשה לשון הרע הורגת האומרו והמקבלו וזה שאומר עליו והמקבלו יותר מן האומרו ( רחמנא ליצלן)
רמב"ם / הלכות דעות / פרק ז
כל אלו הם בעלי לשון הרע שאסור לדור בשכונתם וכל שכן לישב עמהם ולשמוע דבריהם ולא נחתם גזר דין על אבותינו במדבר אלא על לשון הרע לבד:
לכן- כיון שבאמת זה חמור.
קבלי על עצמך באמת ובתמים לא לדבר עוד על אנשים התחרטי על העבר והתוודי על כך. ושב ורפא לך.
מכאן מאילך אומר דבר אחד- פעמים רבות אנשים לא מדברים מתוך שנאה או קנאה, אלא פשוט אוהבים לפטפט ולספר "חדשות" מהעולם הקטן שסביבנו.
לכן צריך מאוד להתרגל לא להגיד שמות. אלא רק לומר סתם שמעתי שאחד עשה כך וכך, או אחת השכנות התנהגה לא יפה וכדומה. על ידי עיצה זאת מצד אחד פורקים את המעמסה על הלב ומצד שני, לא עוברים על לשון הרע.
אך אדם שאכן רוצים לדבר בגנותו ולהזכיר את שמו- יש חובה לנצור את הלשון בכל הכח. והעיצה שכתובה בעלי שור היא, לעבוד על הלב ללמד זכות על מי שלא עשה כהוגן, כך שהנסיון לא לדבר יקטן.
לסיכום- אכן זו שאלה חמורה שכולנו עומדים בכל יום בנסיון הקשה הזה.
ושהה' יעזור לכולנו להתחזק בדבר זה.
נזכרתי שכתוב בספרים- שבכדי לתקן את העבר אם פגמנו בלשון זה על ידי תשובת המשקל שנגרום להרבות תורה שידברו בלשון דברים חיוביים.
לכן ראי אפשרות להקים שיעור או לשלוח את הבעל לשעור תורה או שאת תלכי וכדומה כפי המציאות של חייך.
בהצלחה רבה
אברהם מלמד
שאלה- ונראה לכבוד הרב שתהיה לי שיכופר לי ע"י מה שהוזכר לעיל?
תשובה- נו מה לעשות כך כותב הרמב"ם, שמי ששב בתשובה יכופר לו, לכן ודאי שזה יכופר.