שאלה בעניין שבת:
האם מותר לי לשטוף כלים לאחר סעודה שניה ביום שבת?
תשובה- אם את חפצה בכלים בשביל סעודה שלישית פשוט שמותר.
ואם את חפצה בנקיון המטבח וכדומה יש בזה משום כבוד השבת ומותר.
הדיון העיקרי בפוסקים האם מותר לשטוף לאחר סעודה שלישית ששם אכן זו בעיה אלא אם כן ישנה סיבה מיוחדת
שאלה- אם כך גם לגבי יו"ט הדין אותו דין? לדוגמא ביו"ט ראשון של ר"ה- מותר לי לשטוף את הכלים לאחר סעודת היום בשביל סעודת הערב של יו"ט שני? וכן בסעוד היום של יו"ט שני- לשם ניקיון מטבח?
תשובה- יש להבחין בכוונה
אסור לעשות הכנה מיום טוב לחבירו. ולכן אין היתר לעשות כלים בשביל יום טוב השני.
אך אם עושים כלים ביום טוב ראשון לאחר הסעודה בכדי שהבית יהיה מסודר אז מותר והוא הדין ביום טוב שני.
אך הדבר תלוי בליבו של האדם. פעמים זה לא מפריע. וכן פעמים ישנם רק מעט כלים כיון שאכלו בחד פעמי. לכן צריך להיות אמיתיים.
וזה לשון הילקוט יוסף א) מפני כבוד השבת אין להכין בשבת לצורך מוצ''ש או לימי השבוע ואפילו טרחה מועטת אסורה אבל טרחה שהיא לצורך השבת כגון ניקיון מפני הזבובים או ריח רע וכן לסדר הבית לכבוד שבת, מותר.
א) הדחת כלים - בשבת מותר להדיח כלים שצריכים להשתמש בהם בשבת כגון מסעודה שניה לסעודה שלישית אבל הדחת כלים שאין בהם צורך בשבת אסורה .
ג) שטיפת כוסות - מותר לשטוף כוסות לשתיה כשיש סבירות שישתמשו בהן בשבת אפילו שישתמשו בכוס אחת בלבד .
ד) כבוד השבת - כשהמטבח קטן (כגון שיש כיור אחד ואין מקום להשאיר כלים מלוכלכים) אפשר לשטוף הכלים באופן המותר כפי שיבואר להלן על מנת לשמור על כבוד השבת ללא כוונה להכין משבת ליום חול .
א) הדחת כלים - בשבת מותר להדיח כלים שצריכים להשתמש בהם בשבת כגון מסעודה שניה לסעודה שלישית אבל הדחת כלים שאין בהם צורך בשבת אסורה .
ג) שטיפת כוסות - מותר לשטוף כוסות לשתיה כשיש סבירות שישתמשו בהן בשבת אפילו שישתמשו בכוס אחת בלבד .
ד) כבוד השבת - כשהמטבח קטן (כגון שיש כיור אחד ואין מקום להשאיר כלים מלוכלכים) אפשר לשטוף הכלים באופן המותר כפי שיבואר להלן על מנת לשמור על כבוד השבת ללא כוונה להכין משבת ליום חול .
בהצלחה רבה אברהם מלמד