שאלה
שלום למו"ר.
אשמח לדעת מה פסק ההלכה בעניין טבילת בעל קרי לגבר.
ואם מעכב התפילה?
מה דין שליח ציבור בנידון
בברכה רבה.
עוז
תשובה
כח' אב תשע"א
ב"ה
שלום וברכה
מעיקר הדין בטלה תקנת עזרא של טבילת בעלי קרי, והבאר היטב הביא בסימן פח' שהרמב"ם מעולם לא הפסיד טבילה זו. מכל מקום אינו מעיקר הדין.
ויש שרצו להחמיר שש"צ יטבול טבילת עזרא. אך אינו מעיקר הדין ואינו חבה.
וזה לשון הילקוט יוסף סמימן פח'
א בעל קרי מותר בקריאת שמע ובתפלה ובדברי תורה בלא טבילה ובלא רחיצת תשעה קבין. כי כל הטמאים רשאים לקרוא קריאת שמע ולהתפלל ולעסוק בתורה, שכן נאמר: הלא כה דברי כאש נאום ה', מה אש אינו מקבל טומאה, אף דברי תורה אינם מקבלים טומאה (ברכות כב.). ועזרא הסופר ובית דינו הוציאו את בעל קרי מכלל הטמאים, ואסרוהו בקריאת שמע ובתפלה ובדברי תורה עד שיטבול, ולא מפני טומאה וטהרה נגעו בה, אלא כדי שלא יהיו תלמידי חכמים מצויים תמיד אצל נשותיהם. ומכל מקום כיון שלא פשטה התקנה ברוב ישראל, לפי שלא היה כח ברוב הצבור לעמוד בה, לפיכך בטלה תקנה זו. וחזרו חכמים והעמידו הדבר על עיקר הדין. שאף בעל קרי מותר בקריאת שמע ובתפלה ובדברי תורה בלא טבילה ובלא רחיצת תשעה קבין. וכן פשט המנהג. ומכל מקום יש חסידים ואנשי מעשה שמחמירים על עצמם בזה, ונוהגים לטבול במקוה קודם תפלה. ויש שנוהגים ברחיצת תשעה קבין, שעומדים תחת מקלחת, עד שישפכו עליהם תשעה קבין מים, (שהם שנים עשר ליטר, ועוד כשש מאות גרם). ומכיון שאין חיוב בטבילה זו מן הדין, מועילה להם שפיכת תשעה קבין אף במקלחת. [ילקו''י, שם, עמ' תשד. שאר''י ח''ב עמ' רל]. יום טוב