שאלה
אני אמא לתינוקת בת 9 חודשים ושמה אלה. רציתי לדעת את דעתך על שם זה?שם- הילה.
שלום וברכה
לשם אלה ישנם כמה פירושים.
ישנו עץ הנקרא אלה "תַּחַת אַלּוֹן וְלִבְנֶה וְאֵלָה, כִּי טוֹב צִלָּהּ" הושע ד' י"ג.
וכן היה מלך ששמו היה אלה "בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וָשֵׁשׁ שָׁנָה, לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה: מָלַךְ אֵלָה בֶן-בַּעְשָׁא עַל-יִשְׂרָאֵל" מלכים א' ט"ז ח'.
ומאידך משמעותו גם שם של עבודה זרה.
ולכן כיון שיש לשם זה כמה פירושים- אם היית שואלת לפני שקראת ההמלצה היתה לחפש שם אחר עם משמעות יותר טובה. אך כעת שכבר קראת אין חובה לשנות את השם, וידוע ששם שניתן זו נבואה קטנה.
אך אם ליבך נוקפך, ובפרט שהמשמעות הראשונית של השם בעיני הבריות, מורה על שם עבודה זרה, לכן אם תירצי תוכלי להוסיף שם. בפרט שהילדה עדיין קטנה וקל להוסיף שם. אך אין חובה כאמור.
במידה ותחליטו להוסיף שם זה נוסח שינוי שם - האב יעלה לספר תורה ובסיום יאמר החזן:
מי שברך אימותינו שרה רבקה רחל ולאה ואסתר בת אביחייל הוא יברך את (פלונית בת פלונית - השם הישן) ויקרא שמה בישראל (פלונית - השם החדש בתוספת השם הישן) כמו שכתוב: "שרי אשתך לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה" יהי רצון מלפניך י-הוה א-לוהינו וא-לוהי אבותינו שיהא שינוי שמה זה לבטל מעליה כל גזירות קשות ורעות ולקרוע מעליה כל רוע גזר דין. ואם נקנסה מיתה על (פלונית - השם הישן) על (פלונית - השם החדש) לא נגזרה ואם נגזירה גזירה על (פלונית -השם הישן) על (פלונית - השם החדש) לא נגזרה, והרי היא כאישה אחרת וכבריה חדשה וכקטנה שנולד לחיים טובים ולאריכות שנים ולמילואי ימים ונאמר: "שמעתי את תפילתך ראיתי את דמעתך הנני רופא לך ביום השלישי תעלה בית ה' " (ולכן נוהגים לומר זאת במנחה של שבת במברך שלישי) כדכתיב: "יחיינו מיומיים ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו".
ומכל מקום אין חובה בנוסח זה אלא אפשר רק לעשות מי שברך בשם החדש.בדרך כלל קובעים שהשם החדש הוא הראשון, אך במקרה זה שהשם הראשון הוא בסדר, לכן השם הנוסף יהיה השני. לדוגמא אלה שרה. וכדומה.
בהצלחה רבה ויהי רצון שתיראי ממנה רק נחת בבריאות איתנה וזיווג הגון עם ירא שמים ובעל מידות טובות. אמן.
בברכה אברהם מלמד