שאלה- האם אומרים וידוי במנחה שלפני יד' אייר. וכן אם אם אומרים וידוי בטו' אייר?
לשאלת רבים
תשובה- לא אומרים תחנון ביג' אייר במנחה. הסיבה היא- ביום יד' אייר לא אומרים תחנון כיון שחל בו פסח שני. פסח שאמר הקב"ה למשה שיאמר לאנשים שהיו טמאים בפסח ראשון שיעשו פסח שני ביד' אייר.
ויש כלל בתחנון שאומר: מנחה של ערב חג לא אומרים בו תחנון. ולפי זה אין לומר תחנון במנחה ביג' אייר. ומכל מקום יש מנהגים שכן אומרים תחנון. ובילקוט יוסף סי' קלא' הערה לז' רמז שכיון שיש מחלוקת מנהגים וכיון שתחנון הוי רשות לכן אין לומר תחנון. אמנם בסידור יחוה דעת כתב שיש לומר תחנון. אך מכל מקום כיון שתחנון הוי רשות לכן נראה עיקר שאין לומר תחנון.
לגבי טו' באייר יש שאמרו לא לומר תחנון וכתבו האחרונים שיש לגעור בהם ולכן אומרים תחנון בטו' אייר כיון שפסח שני זה ביד' אייר ולא טו' אייר.
דע שדעת החזון איש שיש לומר תחנון אף ביד' באייר עצמו כיון שפסח שני נעשה בשביל יחידים ולא לכלל ישראל. ולפי שיטה זו כל שכן שיש לומר תחנון ביג' באייר במנחה. וכן יש מנהג אצל בני אשכנז לומר תחנון אף ב יד באייר
לשאלת רבים
תשובה- לא אומרים תחנון ביג' אייר במנחה. הסיבה היא- ביום יד' אייר לא אומרים תחנון כיון שחל בו פסח שני. פסח שאמר הקב"ה למשה שיאמר לאנשים שהיו טמאים בפסח ראשון שיעשו פסח שני ביד' אייר.
ויש כלל בתחנון שאומר: מנחה של ערב חג לא אומרים בו תחנון. ולפי זה אין לומר תחנון במנחה ביג' אייר. ומכל מקום יש מנהגים שכן אומרים תחנון. ובילקוט יוסף סי' קלא' הערה לז' רמז שכיון שיש מחלוקת מנהגים וכיון שתחנון הוי רשות לכן אין לומר תחנון. אמנם בסידור יחוה דעת כתב שיש לומר תחנון. אך מכל מקום כיון שתחנון הוי רשות לכן נראה עיקר שאין לומר תחנון.
לגבי טו' באייר יש שאמרו לא לומר תחנון וכתבו האחרונים שיש לגעור בהם ולכן אומרים תחנון בטו' אייר כיון שפסח שני זה ביד' אייר ולא טו' אייר.
דע שדעת החזון איש שיש לומר תחנון אף ביד' באייר עצמו כיון שפסח שני נעשה בשביל יחידים ולא לכלל ישראל. ולפי שיטה זו כל שכן שיש לומר תחנון ביג' באייר במנחה. וכן יש מנהג אצל בני אשכנז לומר תחנון אף ב יד באייר